TIPS - Spara för webben

Även fast det är väldigt många fotobloggar som har det här tipset om hur man spara för webben så är det fortfarande många som inte vet, så jag tänkte att jag också visar ett sådant tips.

Varför vill man spara på ett speciellt sätt för webben?

Jo, det är för att om man inte gör det så försvinner mycket skärpa och kontrast i bilden när man lägger upp den, och det vill man ju inte så därför sparar man på ett annat sätt än vad man kanske brukar.

När du har redigerat klart din bild och du är nöjd så gör du detta.




1. (Välj Bild > Bildstorlek) Engelsk version (image > image size)

Här skriver du hur bred din bild ska vara. När jag lägger upp mina bilder på bloggen så väljer jag 655 pixlar, för det är så bred min blogg är. Glöm inte att alla tre vid det rödmarkerade på bilden ska vara ikryssat för att det ska blir rätt proportioner.

2. (Välj Arkiv > Spara för webb och enheter) Engelsk version (File -> Save for Web & Devices)


Här kan du välja hur hög kvalite bilden ska ha och lika så, hur mycket kb/mb i storlek den ska vara. Glöm inte att kryssa i "optimerad" och "konventera till sRGB".

Här är skillnaden på en vanligt sparad bild och samma bild sparad för webben från vänster till höger.
9
Linafoto

Svar: Tack så mycket för din kommentar om filmen :')

My Isoniemi

Svar: Tack så mycket! :)

Anna

sv: tack! :) Nej jag har aldrig testat det men jag tror nog jag håller med dig, jag har +1, +2 och +4 och jag tycker att dem tillsammans (+7) är ganska svårt att använda ;)

Achilles

HEIL ! fan måste säga att du har skitbra sida med tips som är riktigt bra för sådana nybörjare till fotografer som mig o tjejen. tackar även för bra photoshop tips

EmbLeM

Oj jisses! Det var ju faktiskt en himla skillnad

Alexandra

Hejsan, vilken underbar blogg du har, men tänkte bara fråga, Vad heter den Photoshop du använder dig av? går den att ladda ner tror du? tack på förhand :D

Julia

Hej!
När jag ska spara för webben, kan jag inte kryssa i konventera till sRGB. Det finns inte där. Vet du vad problemet kan vara?

Svar: Hej, det var mycket märkligt, vilken version av Photoshop har du? Hade varit lättare om du kunde göra en skärmdump och skicka så kanske jag kan se felet. :)
simonpixel.webblogg.se

Julia

Har Photoshop Elements 11.

Svar: Okej, jag kollade lite på Youtube och Google och det verkar som den inställningen inte finns i Elements, det programmet är ju en mindre version av PS, men du kan ju testa att konvertera bilden till srgb först och sedan spara den, hittade detta -> http://www.alibony.com/pse/20110121colorspaces.htm Om du inte redan jobbar i srgb det vill säga. :)
simonpixel.webblogg.se

Julia

Tack så mycket! :D

Svar: Varsågod! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar