Tips - Fågelfotografering



Den senaste tiden har jag lagt upp väldigt mycket fågelbilder som ni kanske har märkt och det är för att de börjar komma fram nu när det är vår så det blir ett ganska vanligt motiv om man går utanför huset och jag har fått en del frågor i samband med alla bilder som jag har lagt upp, så tänke väl ge lite tips nu om fågelfotografering.

Det finns såklart många olika sätt och till viss del handlar det mycket om tillfälligheter, ögonblick ja man skulle nog kunna säga tur men man kan fortfarande öka chanserna att få bra fågelbilder betydligt med att t.e.x som ni ser på bilderna. Lägga ut mat till fåglarna, det här såg jag igår när jag var ute en sväng så jag passade på att vänta på fåglarna som skulle ta sig en bit mat.

Fågelfotografering kan vara ganska frustrerande då man kan vänta väldigt länge på att något ska hända och sedan slutar det med att man kommer hem med nästan inga bilder alls, bilderna på knipan som ni hittar här! Tog ca 30min per meter att närma sig så var ute i ca 2-3 timmar så ja tålamod krävs. Det är många som har frågat mig om jag väntar på det rätta tillfället eller om jag bara går runt och har turen med mig och jag skulle säga att jag gör lite av varje.

Hur jag gör när jag fotograferar fåglar! 
Det börjar oftast med att jag går runt och kollar läget på olika platser och under den tiden kan det ibland dyka upp intressanta saker men om det inte har gjort det ännu så brukar jag välja ut ett ställe och vänta ut dem, man kan ibland få byta ställe om det är helt dött men vad jag har lärt mig av de bättre fotograferna är att man ska låta motiven komma till dig och inte tvärtom för att få de bästa bilderna.

Det blev visst ett väldigt långt inlägg detta, men jag tänkte bara nämna en sak till och det är kamoflage, ni har säkert sett vad jag kan ha på mig ibland, om inte så kan ni se det här! Fast det är ju inget måste men det kan helt klart hjälpa. Såg en dokumentär för länge sedan där de sa att man skulle täcka ansiktet för att komma nära fåglarna för det är tydligen det som de tolkar som hotande, har aldrig testat det förutom att ha luvan uppe då men annars inte.
4
Ella - e l l W i s b i l d & f o t o

Sv: Man tackar, man tackar! ;)

rebecka

sv; ja, bilden är från några månader tillbaka, tycker att effekterna blir skitgrymma! Dock tog det ju ett tag att få till så det blev som man ville ;)

erika

Vilket bra tips med bröd! :) Förklarar varför farmor har så mycket fåglar när hon har fågelmat där! :D

E L I N - a photo story

SV: tack så mycket vad glad jag blir!

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar