Snabbtips - Enkelt med transform

Idag så tänkte jag tipsa om en enkel lösning till problemet som uppstår när man ska minska en stor bild i ett litet dokument. Det kanske inte är så lätt att förstå vad jag menar när jag bara skriver det så här, så jag ska skriva en liten närmare förklaring och sedan lösningen.
 
Problemet med att förminska en stor bild i ett litet dokument: Tänk er att ni har gjort ett dokument i Photoshop som är ca 800x500 pixlar och ni vill lägga in yttliggare en bild, som i det här fallet är 3500x2000px så när ni väljer transform via meny eller, cmd + T / Ctrl + T så blir markeringen runt bilden alldeles för stor och man måste därför dra väldigt många gånger för att bilden ska bli mindre, vilket är väldigt jobbigt i längden.


Lösningen: Nästa gång ni ska använda transformverktyget så kan ni testa att detta snabbkommandot.

Mac: cmd + T + 0 / PC: Ctrl + T + 0

Nu dras man automatiskt ut till den stora bildens yta och man kan ändra storleken, lätt och smidigt. Skulle ni nu mot förmodan inte förstå vad jag riktigt menar i det här tipset, eftersom det är lite krångligt att förklara så kan ni bara testa att skriva in snabbkommandot så kommer ni att märka vad som händer.
2
Amanda Cleréus

åh, tack för tipset!

Svar: Varsågod! Visst underlättar det mycket. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Det där var riktigt smart! Hade jag ingen aning om ^^,

Svar: Jag tror det är med på "Secret photoshop shortcuts" så jag visste inte heller om det för ens några dagar sedan. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar