Testat macro-objektivet


Close up - Blommor

Under helgen har jag fått några timmar på mig att testa mitt nya objektiv "Tamron 90mm f/2.8 macro", jag har ju länge letat efter ett objektiv och läs om väldigt många olika men när jag fick se andras bilder tagna med just det objektivet så blev jag väldigt intresserad och när jag såg priset så var ju det hela klart.

Jag kan inte direkt göra någon bra reccension med tanke på att jag bara har testat det lite grann men det lilla jag har testat det så är jag verkligen supernöjd men inte till min förvåning direkt eftersom det var testvinnare i digitalfoto nr 9 2009 och året optik av EISA, alltså har objektivet redan fått bra respons från andra.

Plus vs minus saker:

+ Känns väldigt rubust, hade jag inte förväntat mig med tanke på priset
+ Vikten är väldigt behaglig
+ Skärpan är bra på alla bländarstorlekarna, vanligtvis brukar bästa skärpan vara på f/8 på många objektiv
+ Priset! Man får verkligen mycket för pengarna
+ Fint mjukt bakgrundsoskärpa/bokeh
+ Bra sätt att skifta mellan AF/M, först förstod jag inte ens skulle göra, har inte sett något sånt innan

- AF låter väldigt mycket och är väldigt långsam,inget som påverkar, eftersom jag fokuserar manuellt vid macro
- Svårt att hitta fokus vid AF om man nu vill använda det, tex vid porträtt. Vid macro är det manuellt som gäller

Till sist: Ett mycket bra objektiv än så länge, man får mycket för pengarna. Ska bli kul att testa det ännu mer men just nu är jag sjuk och inte alls så pigg på att gå ut i 9-14 minus, som det är ute nu.


Bra skärpa - vid f/2.8 - f/8
6
Madde

wow, vilka vackra bilder:)

claudia

snyggt !

corny

Macro är awesome ju :D

Har själv ett Canon EF 50mm f/1,8 II, och det är superbra!

Yohanna - Fotografering & Chihuahualiv

Kul med ett macroobjektiv! :)

Och snygga bilder!

Emmajennie

Du tar extremt fina bilder! :)

Anna

Det är det negativa med Tamron, Fokuseringen är ganska ''kass'' :)

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar