TIPS - macro-fotografering

Jag har inte fotograferat så mycket macro så det jag skriver nu är utifrån mig själv, alltså ingen expertis.

Jag har haft close up filter väldigt länge och har därför fotograferat mest med dem, men sen en vecka tillbaka har jag börjat fotografera med objektivet Tamron 90mm f/2.8 som jag köpte.

 

Man kan säga att det finns 4 olika alternativ när det gäller macro, det kanske finns fler.

 

1. Macrobälg, kommer jag dock inte gå in på då jag tror att det är väldigt få som köper sådan utrustning.

 

2. Mellanringar, som man sätter framför kameran/ bakom objektivet.

 

3. Close up filter, som man sätter på objektivets lins.

 

4. Objektiv.

 

Jag vet egentligen inte den stora skillnaden på mellanringar och filter, då jag bara har använt filter men det ena

sätter man bakom objektivet och det andra framför. På forum är det mycket diskussioner om vilket som är bäst och det

är i princip omöjligt att säga, men då de kostar ungefär ganska lika som kan man nog utgå från att de är lika bra.

 

Brännvidd

När det kommer till objektiv så finns det väldigt många att välja på, allt ifrån 60mm till 180mm, mitt är något mitt emellan "90mm". Varje gång jag ska köpa någon ny fotoutrustning så kan jag sitta i månader och läsa forum och recensioner för att vara absolut säker på att jag valde rätt men det är inte alltid så lätt då människor har olika åsikter men en sak som jag märkte att många skrev som en regel att man ska ha ganska lång brännvidd för macro t.e.x 150mm men som vi alla vet "känn till reglerna sedan bryter du dem", men jag hade egentligen velat ha en lite längre brännvidd än det jag köpte för det de andra menade var att har man t.e.x 60-90mm så är risken stor att man kan skugga sina motiv för att man kommer så nära inpå.

 

Börja fotografera

När du har köpt din macroutrustning vad du än nu väljer så skulle jag rekommendera att du börjar att fotografer icke-rörliga saker så som mynt, blommor och tändstickor till exempel, då får du goda förutsättningar att lära dig din utrustning och slipper jaga rörliga insekter innan du ha lärt dig din utrustning.

 

Stativ & Manuell fokus

Man kan fotografer macro på frihand men jag skulle rekommendera att använda ett stativ om du vill ha riktigt bra skärpa i bilderna, sedan så tycker jag att du ska fotografer med manuell fokus, då får du mer kontroll och autofokus på dessa objektiv brukar vara ganska långsamma och det kan bli svårt för objektivet att hitta fokus på små detaljer. Jag använder även kamerans display när jag fokusera för man ser mycket tydligare på den skärmen.

 

Ljus

Jag har alltid gillat naturligt ljus så därför fotograferar jag just det mestadels. På bilden nedan har jag använt en liten led-lampa i ett kolsvart rum, så kan det se ut då. Jag har bara testat mig fram och det är nog ett av de bästa tipsen man kan säga inom foto, att alltid testa saker. För er som kanske har fotograferat studio eller tycker om det och skulle vilja göra det med macro också så tror jag att "König KN-STUDIO10 Mini Photo Studio" är något för er, då får man med " väggar med bakgrund, två 50W lampor med stativ, kamerstativ väska och bakgrunder vit, svart, röd och blå" pris ca 500-600kr.

 

 

Här nedan har jag några exempelbilder, de 2 första bilderna är tagna med close up filter +10, de andra bilderna är med Tamron 90mm f/2.8 macro.





20
ANTONSFOTO - målet att bli fotograf

Nu är finalisterna utvalda på bloggen, kolla om du blev en av dem! Tack för att du var med! :D

Erika

Bra tips :)

Erika

Sv:

Okej, jag har aldrig fotat macro men funderar på att prova close up filter :)

Erika

Sv:

Jag börjar nog med det, eftersom jag inte vill lägga flera tusen på ett objektiv som kanske inte kommer användas lika mycket som något annat :)

Yohanna - Fotografering & Chihuahualiv

Bra tips där!

Och framåt våren kommer jag nog att bli sugen på ett macroobjektiv. Igen. Haha :P



SV: Fy vilket äckligt kryp! Var den död? :P

erika

Detta var ju intressant! :) Verkligen fina bilder! ^.^

Mina awesome foton ♥

va fin design du har :)

emma

Hej söt! allt bra?

Mina awesome foton ♥

svar: varse! :)

vad görs?

Mina awesome foton ♥

svar: usch då, vrf äru sjuk? :/

jag sitter och ändrar på designen :)

emma

usch ja, förkylning är skit, :/ med mej är de bara bra:D vad gör du?

Mina awesome foton ♥

svar: åh fan, krya!

yes :)

emma

haha sorry :D såg äldre ut:D

emma

haha bra de du:D



annars+ vad är de för sjukdom du har:( ?

emma

Hoppas de blir bra snart:D<3

emma

yes:D



hur länge har du hållt på med foto:D?

emma

Okej, :D hmm jag började när jag va 15 år drygt, :D så snart 6 år. fast de är inte förens de senaste året de blivit seriösst:D



Jag blir 21 :D

emma

okej:D

Rebecka Johansson

Hur hinner du ta på insekter som typ flugor osv? Dom bara flyger sin väg så fort man kommer minsta lilla nära ju? :o

Natta

Blir det bättre skärpa och kvalite på bilderna om man använder mellanringar än om man använder close up filter +10?? Vilken av dem rekommenderar du om man vill ta så nära och så bra makrobilder som möjligt??

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar