TIPS - Varför raw-formatet?

Idag så tänkte jag skriva lite om varför jag väljer raw "råformatet" framför jpeg och lite om vilka program man kan använda för att redigera rawfiler samt för och nackdelar med raw.




När jag började fotografera med digital systemkamera så hade jag alltid jpeg inställt på kameran och till en början var det för att jag inte kände till det andra formatet men sen så såg jag att det fanns något som hette raw.

En dag så testade jag det formatet och allting var som vanligt när man fotograferade men sen när jag kom hem och skulle kolla på bilderna så kunde jag inte se dem i mitt dåvarande visningsprogram utan jag var tvungen att öppna bilderna i Photoshop och jag tyckte det blev väldigt krångligt, plus att filerna blev mycket större än vanligt men så småningom så läste jag på lite och lärde mig mer om raw och idag kan jag inte sluta använda det.

Varför kunde jag inte öppna mina rawfiler i mitt dåvarande bildvisningsprogram?

Jo för konstig nog så är inte rawfiler standardiserat, så därför stödjer inte alla program rawfiler. Detta var länge sedan och jag tror nu att det är allt fler program som gör det även om det finns många program idag som det inte stöds av.

Vilka program kan jag se och redigera mina rawfiler i?

Som jag skrev innan så första gången jag använde raw så kunde jag inte se bilderna i utforskaren som finns i windows och det kan fortfarande vara problem med det än idag och nu har många olika versioner på sina operativsystem så på vissa förhandsvisningar går det och på vissa går det inte, där märkts det att Mac-datorer är lite mer media-anpassade då det till och med går att se bilderna där men jag använder ändå andra program.

Adobe Bridge rekommenderar jag om man vill kolla på sina rawfiler och för redigering kan man använda Lightroom som du för övrigt också kan se bilderna i eller Camera Raw som är ett plugin, så har du Photoshop så har du fått med Camera Raw också.


Varför väljer man rawformatet?

När man är nybörjare så känner man gärna att jpeg är simpelt och allting går snabbt att fixa, ibland behöver man inte ens redigera bilden för den känns redan klar när man har tagit bilden.

Efter ett tag när man känner att man vill bli bättre och utvecklas inom sitt fotointresse så vill man ha mer kontroll över sina bilder och ändra dem utefter vad man själv tycker blir bra och inte låta kamera bestämma hur min bild ska se ut och då är rawformatet det bästa, "om man vill ha full kontroll".

Rawformatet kan rädda dina misstag!

Rawformatet är inte bara bra för att du har full kontroll utan det kan även rädda dig om du har begått misstag som t.e.x vid fel inställningar. Vitblans, överexponering, underexponering, och brus i form av högt isotal är några av de viktiga sakerna som man kan ha ställt in fel och som är väldigt lätt fixat i Camera Raw men betydligt svårare att rätta till om du har tagit bilden i jpeg.

Om nu raw är så bra varför finns då andra format?

Bara för att raw har väldigt många fördelar så behöver det inte betyda att det passar alla och om man inte vet så kan man välja att fotografera i raw/jpeg d.v.s att man tar två identiska bilder men i två olika format.

När ska man använda jpeg?

* Ja t.e.x om du inte vill efterbehanda dina bilder, för det är ett måste om du fotar i raw, man måste i alla fall konventera dem till jpeg.

* Om du behöver dina bilder snabbt, t.e.x skicka iväg dem med epost.

* Om du inte vill ha gigantiska filer, även fast jag inte tycker att det är det bästa argumentet i och med att 10GB utrymme kostar ca 1 krona.

* Raw stöds inte överallt. Det är många idag som använder det sociala nätverket Facebook och det stödjer inte filformatet raw.



Camera raw - Brusreducering

Första gången jag använde Lightroom var under min praktik då jag testade att ta bort brus efter att jag hade använt en Nikon med iso 52.000, som är väldigt mycket men till min förvåning så fick man bort bruset oerhört bra och jag kände att det skulle jag inte kunna göra lika bra i Photoshop.

Även Camera Raw är bra på detta. Så det ska man tänka på, att Photoshop behöver inte vara det bästa alternativet bara för att det är störst, Lightroom är faktiskt skapat av fotografer för fotografer. Det är värt att lägga på minnet.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - Här är lite verktyg som jag tycker om i Camer Raw - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



Spot removal

Detta är väldigt bra för att ta bort damm som kan ha hamnat på linsen, det finns många sätt att göra detta i Photoshop men jag tycket att det här verkyget är väligt behagligt att jobba med.


Lens Corrections

Många känner säker till detta och andra inte men det är så att det finns inget obejktiv som inte har lite kromatisk aberration eller som lägger på en vinjettering men ju sämre objektiv detso mer finns det att rätta till och det kan man göra med det här verktyget.

I Camera Raw finns det otroligt många märken och modeller inlagda med så det spelar ingen roll vad du har använt utan det går att använda i princip alla.


Synkronisera

Om man har tagit en serie med bilder på samma motiv med samma inställningar så kan det vara jobbigt att redigara en bild i taget och i Photoshop kan man göra makron "actions" för att redigar många bilder på samma sätt men detta är ännu smidigare faktiskt då du redigerar en bild och när du är klar markerar du de andra och trycker på en knapp och sen är alla bilder redigerade på samma sätt, detta fungerar jättebra i Lightroom också.

Det finns egentligen hur mycket som helst att säga om raw men detta var lite gott och blandat om filformatet raw som jag tyckte var nämnvärt, har ni några frågor eller kommentarer så får ni gärna skriva det.


Skriv gärna vad ni tyckte om inlägget också, det skulle vara väldigt roligt att veta. Tack så mycket!
6
A N T O N S F O T O

Sv: Tack så mycket :D

hanna b

sv: Ja, på mina Tamron är det så du ändrar från manuell till auto. Märkligt, har inte tänkt på det så mycket förren du sa det. :) Hehe, men det funkar ju ok ändå. :)

Johan

Kan tipsa om (om du inte redan vet) att använda .png-format på de bilder som innehåller grafik (som de printscreens i inlägget).

erika

Ögnade snabbt igenom texten (har pga skolan inte tid att läsa hela än...:( ), den verkar bra! :D Och tack för att du skrev om raw! Verkligen! :)



Oja, såpbubblor är rätt intressant att fota. De ger en lite barnslig, och samtidigt fri känsla, enligt mig. :) Nice att pröva på en solig dag! ^.^

erika

Stort tack för inlägget! :) Det gjorde mig mer informerad om raw. :) bra skrivet och förklarat också!

Rebecka Johansson

Kan man ladda ner lightroom på något sätt eller måste man köpa det?

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar