Före & Efter - Konsten att städa en bild

 
Idag så kände jag att det vore roligt att få utmana mig själv men jag visste inte på vilket sätt, antingen att jag skulle fotografera på något annorlunda sätt, eller om jag skulle redigera, jag valde det jag nämde sist.
 
Jag bläddrade igenom några nytagna bilder och funderade på vad jag ville förbättra med bilderna och på vilket sätt det skulle kunna bli en utmaning, och då fick jag fram den här bilden med ett motiv som jag har fotograferat tidgare men som jag inte har redigerat så grovt, jag valde därför att jag skulle försöka mig på att "städa bilden", d.v.s ta bort saker som inte riktigt tillför något "försköna" bilden skulle man nog också kunna säga.
 
1. Är orginalbilden i raw-format och jag har inte gjort någonting med den förutom "Photomerge" för det är faktiskt två bilder.
 
2. Nu har jag gjort en grundredigering i Camera Raw, ändra vitblansen, lagt på kontrast och lite grundskärpa med mera.
 
3. Nu har jag tagit bort det som jag inte ville ha med i bilden med hjälp av Clone Stamp, Spot Healing Brush och Content Aware.
 
4. Till sist så gjode jag min vanliga redigering i Photoshop, med Cross Processing, skärpa, kontrast, vinjett med mera.
 
Manipulering eller ej, det får man avgöra själv, men mitt mål var inte att få bilden att vara realistisk utan jag ville "försköna" den, jag tycker att det är något possetivt med den här typen av grova redigering så länge det framgår tydligt.
 
Vad tycker ni om grov-redigering/manipulering? Vad tyckte ni om min arbetsprocess?
4
erika

Riktigt bra gjort tycker jag! :) Alltid roligt med utmaningar, man lär sig av dem. :)

Svar: Tack så mycket! Ja visst är det. :)
simonpixel.webblogg.se

jonatan

riktigt nice gjort med att få bort det som jag kallar skräp i en bild.

ha det gött ;)

mvh jonatan

Svar: Tackar! =)
simonpixel.webblogg.se

aina [fotoblogg]

Snyggt resultat! :)

Svar: Tackar! :)
simonpixel.webblogg.se

Sandra

Det blev riktigt nice, såg varken överredigerad eller tråkig ut! :)

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar