Tips - Cross processing

Idag så tänkte jag tipsa om något som många kanske gör dagligen men glömmer bort hur mycket man kan experimentera med det. Det som kallas för "Cross-Processing" som har dubbla betydelser då det egentligen kommer från när man skapade film förr men jag tänkte inte gå in så mycket på just det.
 
 
Som ni säkert känner till så kan man i kurv-verktyget går in på RGB-kanalerna och ändra varje enskild kanal som gör att du kan t.e.x välja olika färger för högdagar, skuggor och mellantoner och i och med det så kan man skapa väldigt coola effekter på sina bilder. Många brukar göra så att bilderna blir "retro", att de ser gamla ut.
 
På bilden ovan kan ni se hur jag har gjort för att få fram en effekt och egentligen är det bara den blåa som jag gjorde annorlunda medan de andra två är vanliga s-kurvor, men även s-kurvorna i enskilda kanaler kan göra stor skillnad jämfört med att bara göra en i hela RGB-verktyget. Resultatet kan ni se nedan, jag tog även +20 kontrast.
 
Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar