Tips - Tredjedelsregeln direkt i kameran

 
De allra flesta som är fotointresserade känner ju till "tredjedelsregeln" och det är många som anpassar sina motiv till det men om man inte vill beskära sina bilder varje gång och där med förlora en mängd datainnehåll så kan man använda grids "rutnät" direkt i kameran för att få till bilden perfek från början, då slipper man att beskära den.
 
Ni ser inställningen för just detta och att man bruka kunna välja mellan minst två stycken, dock så kan detta se olika ut beroende på kamera och modell men kollar ni i eran meny så kommer det säkerligen att stå Grid eller Rutnät, om inte så kan ni leta upp det i kameramanualen. 
 
Detta är väldigt användbart och jag har Rutnät 1 nästan alltid inställd på kameran, Rutnät 2 kan vara användbart om man gör panorama till exempel.
3
Anneli - A'la Foto

Vad har du för kamera? Hade fått för mig att du har Canon och bilderna ser ut som Canon men det märket har ju inte haft något rutmönster! Jag kan förstå att man behöver (och jag skulle vilja ha) rutnät för att få till raka bilder men till tredjedelsregeln känns det lite överflödigt! Det är ju inte så jättesvårt att se var tredjedelen är...det är ju inte direkt exakt vetenskap utan mera på ett ungefär en tredjedel! Men visst, som nybörjare är det säkert en jättebra hjälp även till tredjedelen!

Kul att du delar såna här tips! :O)

Svar: Min utrustning står i bloggen så jo jag har Canon. Tycker dock inte att rutnäten är för nybörjare, de är väldigt bra för panorama t.e.x eftersom jag har en 100% sökartäckning så ser jag exakt allt som kommer med på bilden och jag gillar att det är exakt istället för att skjuta på måfå. Det är väldigt bra för filmning med. =)

För att få horisonten rak så använder jag hellre detta igen för exakhet: http://media.digitalcameraworld.com/files/2012/03/Canon_60D_camera_tips.60d_level.jpg
simonpixel.webblogg.se

Anneli - A'la Foto

AH...nu har jag kollat in din utrustning! Är ju super att det finns detta rutnät nuförtiden även i Canon! :O) Och nä, visst kan man ha nytta av det säkert i andra sammanhang än just nybörjare. Tack för tipset med bilden du skickade. Har ingen aning om vad det är och det finns ingen text med i bilden du skickade så kanske du kan ge mig någon ledtråd om vad det kan vara! Det finns väl så klart inte i min kamera, det heller men det vore ändå trevligt att veta vad det är! ;O)

Svar: Trodde det fanns på de flesta kamerorna men det beror väl lite på hur gammal kamera man har. Jag minns inte riktigt vad det exakta namnet på det är men "digitalt vattenpass" kan man nog kalla det eftersom det har samma funktion som ett vattenpass, så med det och griden är super så man slipper beskära sina bilder hehe. :)
simonpixel.webblogg.se

Anneli - A'la Foto

Aha...ja det låter super! Ja, Nikon har nog haft det länge på sina kameror men Canon har varit lite dålig på det! Tyvärr! Men det är härligt att de tagit till sig det och börjat fixa det på de nyare kamerorna. Kanske det kommer finnas på min nästa då! :O)

Svar: Jo det är riktigt grymt! Min kamera är nog fem år nu så ett tag har det ju funnits, vet inte riktigt vilken du ha men har du testat att uppdatera firwire, kanske har kommit till ännu äldre kameror. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar