Tips - Den hemliga knappen!



Ja, idag så tänkte jag tipsa om den hemliga knappen som de flesta systemkameror har, den så kallade "Depth of field preview button" och trots att den är så vanlig så är det inte särskilt många som känner till den. Ingen som jag har pratat med vet vad den används till i alla fall och manualerna är ofta löjligt kortfattade när det kommer till just den lilla knappen.
 
Varför jag inte har förstått vad den var till för, för ens ett tag sedan är för att det hände ingenting när jag tryckte på den, kanske beror på vilket läge man har kameran inställt på men nu fungerar den i alla fall och nedan kan ni läsa vad den är till för.

 
När man fotar och kollar i sökaren eller på liveview-skärmen så får man alltid se bilden som den skulle se ut med den största bländaren t.e.x 50mm 1.8 då spelar det ingen roll vilken bländare man har inställt utan man kommer hela tiden få se hur det blir med 1.8. Men om man håller ner knappen så låser den bländaren och man kommer då få en förhandsgranskning på hur bilden kommer se ut.
 
Det är verkligen en superbra knapp som jag har mycket användning av när jag vill veta exakt hur mycket som kommer vara skarpt i bilden. Ovan ser ni en animation som illustrerar hur det kan se ut när man testar knappen med bländare f/1.8-f/22.
9
Sonny

Haha ironiskt, satt och undrade vad den var till för - jag såg att den hette skärpedjups knapp typ i manualen, men prövade trycka på den och märkte ingen skillnad, men de var väl för att jag då hade största bländaren så det blev ingen skillnad, tackar!

Svar: Haha vad roligt :) Vad bra då behöver du inte fundera på det längre hehe. :)
simonpixel.webblogg.se

erika

Wow, detta hade jag ingen aning om.. Ha flera gånger funderat över vad den knappen är till för... 0:)

Svar: Jo där av att den kallas för en hemlig knapp, inte många som känner till den hehe. Men bra är den. :)
simonpixel.webblogg.se

Sara - h o b b y f o t o g r a f

Borde med andra ord testa den där lilla knappen trots allt! Åh tänk att en så liten knapp kan vara så användbar egentligen! Tack för tipset, verkligen! :)

Svar: Ja gör det den är mycket bra! Kul att tipset kunde vara till hjälp. :)
simonpixel.webblogg.se

Alice Gustafsson

Super bra tips, alltis undrat!! :D

Svar: Tack, kul att det uppskattades! :)
simonpixel.webblogg.se

Darksess

Tack för tipset!

Svar: Varsågod! Hoppas det var till nytta. :)
simonpixel.webblogg.se

Flickan som gick barfota

as bra tips du!

Svar: Tackar, roligt att det uppskattas! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Åh himla intressant, har varit lite nyfiken på den där knappen men har inte heller sett någon skillnad när jag tryckt på den.. :P

Svar: Hoppas du kommer ta nytta av den knappen nu, för det är väldigt smart. Jag tror att jag inte märkte nån skillnad först, eftersom jag hade den största bländaren, och då händer ju inget hehe. :)
simonpixel.webblogg.se

Rebecka - Fotoblogg

Bra tips! Hade ingen aning om den lilla knappens funktion haha!

Svar: Tackar, roligt att du tyckte om det! :)
simonpixel.webblogg.se

Madde

Tack! Har alltid undrat vad det var för en liten knapp :)

Svar: Varsågod, den är rätt så användbar när man vet. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar