Tips - Motljusbilder!

Hemligheten bakom bra motljusbilder, finns det en sådan? Nja kanske inte men några tips finns det som jag kan dela med mig av och det här inlägget gör jag eftersom jag har fått en del frågor via mail och även på bloggen hur jag tar mina motljusbilder.
 
 
Inledningsvis så kan jag ju säga att det finns ju aldrig direkt några rätt eller fel inom fotografering, alla har vi ju säkert våra egna sätt men idag så tänkte jag dela med mig av mina. I den här bilden finns det ju inget fantastiskt vackert motiv heller som ni kanske ha märkt, men det är lite meningen för poängen är att det är "det rätta ljuset" man ska leta efter vid motljus. Sen är ju såklart ett bra motiv att rekommendera.
 
TIPS!
1. Det absolut bästa tipset jag kan ge er inom motljus är att använda Live-view när man fotar. Skärmen bak på kameran heter ju trots allt "live" av en anledning och det är för att man kan se hur bilden kommer att bli i realtid, bättre än i den vanliga sökaren.
 
 
2. Här är två exempel på en bild som är tagen för mycket direkt i solen och den andra bilden är tagen för långt ifrån solljuset, detta är väldigt lätt hänt men om man använder Live-viewskärmen så kan man hitta en bra balans på hur mycket ljus man ska släppa in.
 
 
3. Som ni ser i animationen så har jag live-view på och rör kameran i en u-form runt motivet för att få rätt balans och för att se hur bilden kommer att bli, bilden nedan kanske är lite lättare att förstå.
 
 
Mer konkreta tips!
 
* Motljusbilder är som alla andra, d.v.s de blir bäst vid solupp/nedgång. Då blir det ett väldigt mjukt och behagligare ljus än mitt på dagen.
 
* Motljusskydd? Jag har märkt att det finns lite olika åsikter om det, tänker man på namnet så ska ju detta skydda mot "motljus" vilket som kanske inte är bra om man vill ha det. Men man kan säga så här, man kan få till väldigt bra bilder med skydd på och framför allt så får man inga reflex från t.e.x filter och "lens-flares". Men med risken för att det dämpar ljuseffekten.
 
* Ha inga uv-filter eller andra filter på objektivet om ni inte vill ha reflexer och andra konstiga effekter, vill man det så kan det vara roligt att experimentera med filter på.
 
* Fota inte direkt in i solen det kan förstöra både bilden och kameran.
 
* Bländare kan variera men jag tycker det blir bäst vid stora bländartal 1.8-2.8 till exempel. Experimentera är alltid bäst.
 
* Vill/kan du inte använda live-viewskärmen på kameran utan använda sökaren så går det också bra, det man ska hålla koll på är när det börjar se lite grumligt ut och en grön/lila färg kommer upp i sökaren, då är det dags att knäppa bilden. Svårt att förklara men när ni testar så kommer ni förstå vad jag menar.
 
* Blixt kan vara väldig användbart vid t.e.x porträtt och andra mindre motiv.
 
* Solen ska gärna vara blockerad av något för att få till ett fint solsken, t.e.x en kulle eller ett träd så ljuset inte kommer så starkt utan bara strimma igenom.
 
Så där ja! Där var några av mina tips för motljusbilder, kan nog tänkas komma fler senare. Hoppas någon fick någon glädje av detta inlägget. Shoot on!
3
Tush

Tack för tipsen :)

Svar: Varsågod! :)
simonpixel.webblogg.se

Linn

jag ska ut och fota ikväll på det här sättet som du har beskrivit! :D
tack för tipsen! :)

Svar: Åh vad najs, hoppas det blir bra! :)
simonpixel.webblogg.se

Malin på pastill

Tack för fina tips! Var ute och fotade i motljus igår men inser nu att det inte var så smart att ha ett filter på ;-) Det är en himla massa konstiga effekter på mina bilder, men jag får väl låtsas att det är med flit den här gången ;-)

Svar: Varsågod, roligt att du tyckte om inlägget! Haha ja det får du göra ;-) , ibland kan det ju vara rätt så intressant att experimentera med filter på med så. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar