Tips - Fota Panorama!

Igår fick jag en fråga som löd så här: Hur fotar du panoramabilder? Istället för att svara bara i textform så tänkte jag lägga ner lite tid och besvara frågan i ett inlägg så det blir lite enklare att förstå.
 
 
Utrustning som kan tänkas behövas:
 
1. Kamera och objektiv, vilken typ av objektiv får man välja själv. Personligen så använder jag oftast 50mm.
 
2. Ett stadigt stativ. Ett plus om det har inbyggt vattenpass.
 
3. Fjärrutlösare, eller ställa in kameran på några sekunder "timer".
 
4.  Om ej på stativ, så kan man köpa extra vattenpass att ha på kameran.
 
5. Grid - Rutnät på kameran.
 
(6.) Bonus - Om man vill bli proffs inom panorama och fotar det ofta så kan ett specialhuvud till stativet vara bra att ha, men för vanligt bruk räcker det långt och väl med vanlig utrustning. Även ett L-bracket kan vara bra!
 
Utrustningen som ni ser på bilderna är det som jag bruka använda när jag fotar panorama och de sakerna som jag tycker är bland det viktigaste är nog rutnät och vattenpass. Det blir mycket lättare att ta raka bilder om man använder det.
 
Man kan ju så klart fota panorama på frihand men räkna med att ca 25-50% av bilden måste beskäras, det är därför bättre att vara så noggran som möjligt när man tar bilderna om man vill utnyttja hela pixelmåtten.
 
Sista tipset! När man använder runtnätet så ser man tydligt vad man har fotat och vad man inte har fotat och efter första bilden ska man alltid ha minst 1/3 kvar av det man redan har fotat, d.v.s man flyttar kameran 2/3-delar hela tiden.
 
Hoppas ni fick någon nytta av detta tipsinlägg, om ni har fler frågor är det bara att ställa dem! :)
1
Hannah

Jättebra tips!!:D

Svar: Härligt att du gillade det! =)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar