Hårdträning

 
Idag hängde jag med föräldrarna upp till klubben när de skulle träna med Samo och Alix och jag tog med mig lite blandad utrustning som stativ, två kameror och tre objektiv men det blev mest att jag använde teleobjektivet, det var länge sen jag använde det så kände att det var dags för det nu igen.
 
Den här gången hade farsan med en tennisboll med som han slängde iväg till Alix när han var klar med loppet så jag fick några roliga bilder när han sprang efter och fångade den. Det var inte speciellt varmt idag så man fick ta på sig lite mer men det som var bra var att det var ganska molningt, annars kan det ju bli ganska svårt med direkt solljus men som sagt inte idag.
15
Ghugge

Försökte med en kommentar tidigare, men det gick åt skogen..hi,hi!
Här kommer den igen!
Verkligt häftiga bilder, gillar särskilt den med tennisbollen.
Hundens ögon och bollen säger allt…! Så bra..

Svar: Haha såpass, men nu funkade det. :)
Tusen tack! Ja jag gillar hans ansiktsuttryck. :)
simonpixel.webblogg.se

leavanny.blogg.se

SV: tackar :)

Jessica

Underbara bilder!

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

Tessan - Kinda Just Me

Riktigt fin skärpa på hundarna. :)

Svar: Tackar! :)
simonpixel.webblogg.se

carolinakatjasusanna.blogg.se

Så söta hundar! :) Vilka bra bilder du tog, vad har du för kamera? :)

Svar: Tack så mycket! Canon 7D & 1000D. :)
simonpixel.webblogg.se

Anonym

Fina bilder

Svar: Tackar! :)
simonpixel.webblogg.se

vartrikareliv.blogg.se

Häftiga action bilder på hundarna. Jag har nästan ingen erfarenhet att fota djur i rörelse och undrar om du har några tips på vad jag ska tänka på? T.ex. vilka inställningar på kameran ska man ha?

Svar: Tack så mycket! Det varierar mycket beroende på hur mycket ljus det är vid fototillfället men det är ju bra med så snabb slutartid som möjligt för att frysa motivet och få det skarpt, så vid lite sämre ljus kan man få höja upp iso-talet ganska mycket. Ändra fokusen till ai Servo för att hela tiden följa motivet. Sen att man är på samma nivå som motivet, det är sällan jag fotar ovanifrån t.e.x.
simonpixel.webblogg.se

vartrikareliv.blogg.se

Tack för tipsen! Att ändra till ai Servo har jag aldrig tänk på att göra, det måste testas! :)

Svar: Ja gör det. :)
simonpixel.webblogg.se

Amanda

Åh herre vad söta hundar! Så himla tråkigt att det regnar hos dig, man blir ju himla låst när man inte kan dra ut och fotografera på samma sätt som när det är fint väder. Du tar hur som helst otroligt vackra bilder och jag är jätteglad för kommentaren du skrev på min blogg!

Svar: Tack så mycket! Ja, jag har inget emot molnigt väder, men regn blir lite jobbigt att fota i tyvärr. Det var så lite så gillar att kommentera de som har tagit fina bilder, och träffa andra som är fotointresserade. :)
simonpixel.webblogg.se

Lynn

Såg dina tips till Ninni där uppe och jag använder mig av dom, men lyckas ändå knappt få till det. Vet inte alls varför men det börjar bli väldigt frustrerande :(

Förut, när jag hade min Nikon d40, hade jag inga som helst problem med det där, aldrig. Men nu... jag ska vara glad om hunden är i fokus en av kanske 50 ggr. Började fundera på om det är kameran det är fel på (haha) men den sätter fokus bra när motiven är stilla så jag antar att det är jag som är det stora felet. Jag ska iväg på Guldagilityn här i Kalmar nu i helgen och träna på att få till det, men jag håller seriöst på att bli galen av det här.

Svar: Kanske beror på vilket objektiv du har med, om den inte har så snabb autofokus kanske du ska testa att fokusera manuellt, även om det är svårare men över man så lär man sig det också. Vad roligt, det är ju ett "guldläge" för att öva på sådana bilder.
simonpixel.webblogg.se

Madde

Superfina bilder! :D

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

Isabelle

rikitgt härliga bilder!:)

Svar: Tusen tack! :)
simonpixel.webblogg.se

Julia' - fotoblogg ♥

underbara bilder! :)

Svar: Åh tackar! :)
simonpixel.webblogg.se

Lynn

Tack för ditt svar. Jag har en Canon eos 70d och använder Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS STM, så jag tror inte att det är det som är problemet? Men jag får prova manuellt också.

Svar: Okej, du kanske ska testa att höja bländaren och slutartiden också, om möjligt det vill säga, det kräver ju mycket solljus med det är ju mer i skärpa med ett högre bländar-tal. :)
simonpixel.webblogg.se

Lynn

Får hoppas på mycket sol i helgen nu då så jag kan prova det också :) Min egen hund springer tyvärr väldigt sällan så det är svårt att träna på att fota såna motiv då :P

Svar: Ja men nu får du verkligen chansen! Lycka till med fotograferingen! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar