Tankar kring bländare

 
När jag är ute och fotograferar så brukar jag ofta tänka på vilken bländare jag ska använda när jag tar varje bild och det är ju så klart en ganska naturlig tanke då det är en av grundinställningarna för att ta en bild. Men med tanke på att jag har beslutsångest "lite skämtsamt skrivet" men jag har några tendenser till det iallafall och då kan det vara lite problematiskt när man ska fota.
 
Beroende på hur mycket tid jag har på mig ju mer noggrann kan jag vara i mitt val av bländare, och förutom tiden är det en del andra saker som är bra när man vill ta exakt samma bild men med olika bländare det är att använda stativ och att motivet inte är så rörligt. Bilderna i inlägget är taget på frihand och det är ganska liten skillnad mellan dem då bild 1 är taget med bländare f/1.8 och bild 2 f/2.8 men bara det kan vara ett svårt val ibland.
 
Jag brukar oftast laborera mellan 1.8 | 2.8 | 4.0 | 5.6 | 8.0 | 16 när jag har mycket tid och när jag använder 50mm 1.8 objektivet får jag tillägga detta kan variera mellan objektiven också. Bländare 1.8 tycker jag om för att bokeh:n "bakgrunden" blir så fin och motivet sticker ut ur bilden men om man zoomar in i bilden ser man att det ibland är för liten del i bilden som blir tillräckligt skarp, t.e.x när man fotar människor så blir ögat väldigt skarp men nästippen suddig, något som inte alltid blir så fint. Bländare 8 är lite motsatsen, det blir en väldigt bra skärpa men bakgrunden blir inte lika bra.
 
Något som vore coolt är ju om kameratillverkarna gjorde en kamera som på något sätt kunde blanda mellan bländarna så man kunde ställa in motivet efter en bländare och bakgrunden efter en annan men detta kanske är en fysisk omöjlighet men det är i varje fall en rolig tanke.
2
Annika

Fina bilder :)

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

Elin (Fotoblogg)

Svar: Tusen tack!

Riktigt fin bild :)

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar