Se antalet exponeringar med Canon-kameror

 
Enda sen jag köpte min första kamera så har jag letat efter ett program där man kan se hur många exponeringar man har tagit med sin kamera. Bland vissa märken kan man se det i kameran men på vissa går det inte och man måste istället åka till ett service-center och som i mitt fall finns som närmast 30 mil bort och det kostar även en slant att få fram resultatet.
 
Då och då under dessa år har jag tagit mig en titt på internet och funnit olika lösningar som aldrig har funkat men för någon dag sedan hittade jag ett inlägg där det fanns en väldigt bra guide på hur man kunde göra. Dock så saknade jag några filer "codec-filer" på min dator som äppelföretaget ville ha 99$ för, haha de är inte kloka.
 
Jag antar att inlägget skrevs för ett tag sedan och kanske att en ny lösning hade upptäckts, och det hade det. Det är en app som heter ShutterCount och finns på Appstore, den kostar bara 22kr och det tyckte jag att det var lätt värt. Jag gissade på att jag hade tagit ca 25.000 bilder om året men det var visst bara 22.000 bilder om året sedan jag köpte kameran, hyfsat bra gissat endå.
 
En stor eloge till Daniel som svarade så snabbt på mail och som tipsade mig om den här grymma mjukvaran!
3
Madelene Englund

fungerar det för Nikon kameror också? Vill gärna veta jag med;-)

Svar: Just denna fungerar bara till Canon. Men det kanske finns andra, finns en annan app som också heter Shuttercount av DynAPPmics som tydligen ska fungera till några nikonmodeller.
Jag trodde att man kunde se det på alla Nikon, har du Photoshop kan du ju testa att välja File -> File Info -> Advanced -> Schema -> ImageNumber. :)
simonpixel.webblogg.se

Stefan Nilsson

Har du Mac så behöver du inte installera något. Bara öppna bilden i Preview och klicka på Tools -> Show Inspector (eller cmd + I) så har du shutter count i info-rutan som hoppar upp.

Svar: Hej jag har provat det några gånger, men det fungerar nog bara för Nikon eftersom Nikon-kameror ger ut den info:n från början men det gör inte Canon tyvärr.
simonpixel.webblogg.se

anonym

Inte för att verka. Jobbig eller nått men kan du inte försöka skriva flera inlägg åtminstone 1 gång per dag för bloggen börjar bli lite tråkig och jag verkligen älskar den här bloggen annars men du kanske inte har tid :/

Svar: Förr skrev jag alltid 1 inlägg om dagen men som du också skrev i kommentaren, i brist på tid så har det blivit lite färre den senaste tiden. Så jodå försöka kan man ju alltid göra, men är inte lika roligt heller när det blir färre kommentarer och så. Synd att du valde att kommentera anonymt med, mycket roligare när man vet vem ens läsare är. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar