Spontanfoto på agilitytävling

 
I helgen hängde jag med föräldrarna på en mindre agilitytävling eftersom jag just då inte hade någonting annat för mig, men jag tog inte med mig så mycket utrustning för jag tänkte endå att jag bara skulle fotografera lite spontant.
 
När jag satt på bänken som var bredvid tävlingsplatsen så fick jag syn på en skön lirare som lekte runt, det vill säga valpen på mittersta bilden i inlägget. Det är oftast alla valpar som är med på tävlingarna som gör att det blir lite roligt då och då för det är oftast så busiga och hittar på lite vad de själva vill och just den här ser ju ovanligt cool ut hehe.
 
Den här gången så provade jag på ytterligare en ny redigering också. Det har visat sig att jag har börjat variera och experimentera mer än vanligt den senaste tiden tycker jag, med just redigeringen av bilder. Fast det är ju så man utvecklas och lär sig mer, och det är ju lite roligare än att bara göra standardredigeringar hela tiden.
5
Josefin Wittenberg

Jag har lite frågor, som inte handlar om detta inlägget alls men hoppas på svar ändå. :)
1. När jag redigerat en bild och sedan lägger in den på bloggen så blir kvalitén jättekass. Vet du varför och om det finns någon lösning? Tycker det är såå tråkigt. Jag brukar dock inte redigera i ps då jag glömt allt och är värdelös på engelska (haha) men har en god vän som börjat hjälpa mig lite på traven nu så jag kan övergå till det.

2. Vad har du för olika objektiv till dina kameror? :)

Svar: Hej!
1. Lägga upp vanliga jpg.-bilder på webben direkt brukar inte bli så bra utan det man brukar göra i Photoshop är att konvertera bilderna för webb. Dock så blir det inte så stor skillnad på just Blogg.se, har mailat dem i flera år och fick svar för någon månad sen att de "kanske" "eventuellt" ska se över deras optimeringsverktyg som dem har för att bilderna ska laddas snabbare. Det är det som gör att kvalitén blir sämre.

2. Står "Utrustning" i menyn som man kan klicka på, då kommer man till denna länk med lite av min utrustning: http://simonpixel.webblogg.se/2010/october/min-kamerautrustning.html
simonpixel.webblogg.se

SARA EMILIA

Så härliga bilder!

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

josss.

Tack för snabbt svar! :) Exempel Linafoto vad hon nu heter, du och fler andra ser ut att få bättre kvalité än mig (som använder blogg.se) så det kan nog inte vara "bara" blogg.se de hänger på.. :/ Jag letade som en galning efter "utrustning" men på fel ställe, i kategorin. Haha, nu har jag hittat det. Tack igen! :)

Svar: Varsågod! En sak man kan göra med kan vara att överredigera bilderna lite, d.v.s ta i lite mer i skärpa, kontrast, färgmättnad o.s.v. För gör man så och kvalitén försämras så kan man få en balans som blir bra. Jag tycker också att det fortfarande är problematiskt och jag hoppas att blogg.se kommer göra någonting åt det i framtiden.
Men som sagt, ska bilderna upp på webben så ska de konventeras för webb och med srgb-färgprofil. :)
simonpixel.webblogg.se

Malin

Charmiga bilder! Det är inte helt lätt att fota agility - små hundar och fort går det :P Mycket svårare än att fota hästar tycker jag, haha.

Svar: Tackar! Det har du rätt i, sen om det är helvita eller helsvart djur gör det inte lätt för ljusmätningen i kameran heller hehe. :)
simonpixel.webblogg.se

Anneli - A'la Foto

Vilken bedårande söt valp i mitten och så sött porträtt av denne! <3

Svar: Eller hur, tack! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar