Fototips - CPL-filter är guld värt!

 
Det känns som att jag har skrivit och tipsat om just CPL-filter förut men det tåls att nämna igen, så för er som inte redan har det på era objektiv, så tycker jag att det är ett filter värt att investera i. Jag har säkerligen många bilder på datorn som vore bättre exempel än bilderna i det här inlägget men när jag var ute och fotade så tyckte jag att skillnaden syntes så tydligt även på dessa bilder.
 
Bilden till vänster är taget med filtret och bilden till höger är tagen utan filtret och som ni kan se så stämmer det som oftas beskrivs som ett cpl det vill säga, mer kontrast, mer färgmättnad och klarare/realistiska färger.
 
Bilden utan filter känns väldigt platt medan den med filtret känns nästan tredimensionellt. En sak till som är ett litet plus i kanten är att cpl filter är bra vid vattenfotografering inte bara för att man får bort blänk utan också för att den förlänge slutartiden lite grann.
2
Marike

Tack för tipset! Ska nog införskaffa ett sånt :)

stella

Vilket bra tips! Får försöka införskaffa mig ett sådant när jag kan haha :)

Svar: Tackar, ja det tycker jag. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar