Ovanlig fågel i Sverige

 
Det har blivit många fotohelger på raken nu både i varmt vårväder och i kallt aprilväder med snö, men oavsätt väder så är det lika kul endå att få fotografera natur och vildliv, det är ju något som man faktiskt kan göra året om.
 
Jag har märkt att det bästa stället för att kunna se och fota vildliv är där det finns vatten, både vid havet och vid små sjöar eller där jag var i helgen där det fanns dammar. Jag hade inte varit vid det stället på många år men nu så har jag och farsan åkt dit några gånger den här månaden och det har gett resultat.
 
Det var väldigt mycket fler fåglar där än vad det brukar vara och det verkar ha blivit ett stället för gråhäger att häcka då vi såg ca 40-50st på en och samma plats. Efter ett tag så fick jag se något som jag aldrig hade sett förut och det tog några sekunder att fatta vad det var för något.
 
I efterhand så har jag googlat mycket och kommit fram till att det måste vara "Ägretthäger" en fågel som är väldigt ovanlig i Sverige, den har setts till här några gånger och år 2012 var de det första häckande paret på Gotland. Det kanske är så att det här blir det andra för det ser ut som att det paret som jag fotade har sin häckningsdräkt på sig.
 
Det var verkligen superhäftigt att få se något så exotiskt och nytt i fågelväg, annars brukar det bara vara vanliga fåglar som man ser ute i naturen.
2
Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Häftig fågel! Jag gillar hägrar, de är läckra! Kul med en sån ovanlig sort och att du fick den på bild :)

Svar: Ja de är väldigt fina. Jag fick bara se dem i några sekunder så jag var rädd att bilderna skulle vara betydligt sämre men ja väldigt roligt. :)
Kontakt: [email protected]

Krister

Helt fantastiska bilder .Jag är mycket imponerad .Hälsningar Krillan 54 .

Svar: Tusen tack! :)
Kontakt: [email protected]

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar