Min Canon 7D är död

 
Jag har alltid varit väldigt försiktig med alla prylar som jag äger d.v.s jag har aldrig tappat mobilen, kameran, objektiven eller spillt kaffe över laptopen och jag är rätt så pedant av mig då jag ofta rengör utrustningen efter användning, det har till och med varit så att jag har fått frågan hur gammal är din kamera eller cykel och när jag har sagt "ett x antal år" så brukar jag få som svar "va shit, den ser ju helt ny ut".
 
Så kom dagen när olyckan var framme
 
Men i tisdags så skulle jag fota vid ett vattendrag och det var då allt gick åt helvete rent ut sagt. För att göra en lång historia kort så hade jag kameran på stativet ca 50cm högt och jag skulle sätta mig på huk för att kunna se displayen, då snubblade jag till på några blöta stenar och stativet ramlade i vattnet. I en halv sekund låg kameran och objektivet i 10 cm djupt vatten och när jag fick upp det så stängde jag av kameran så snabbt jag bara kunde och monterade ner den, jag tog alltså bort batterigreppet, batterierna, minneskortet och försökte torka bort vattnet från utrustningen.
 
 
Torka torka och torka
 
Väl hemma så la jag alla lösa prylar på tidningspapper och tog fram rispåsar, torrboll och avfuktaren, ja allt möjligt som kunde dra åt sig fukten. Två dagar senare så försökte jag starta upp den men då var den helt stendöd, sen dess har jag varit inne på fotoforum och försökt hitta en lösning men utan resultat.
 
Man vill ju inte tro att det är sant så i ren desperation försökte jag med hjälp av farsan att öppna upp kameran och se om jag kunde hitta något fel inuti den, jag läste nämligen att ett vanligt fel är att lösa skruvar kan ställa till problem som gör att den inte startar.
 
Inse faktum, kameran är död
 
Tillslut så har jag insett faktumet att kameran inte kommer att starta igen, min gissning är att pågrund av hög ålder så höll inte vädertätningen och det kom in vatten på moderkortet, vilket kortsluter hela kameran. Hade den varit helt ny så tror jag att vädertätningen hade hållit undan vattnet men när vi öppnade kameran så såg vi väldigt tydligt att gummit och tätningen bara vittrade sönder.
 
 
Den sista bilden
 
Efter 7 år och cirka 150.000 exponeringar med min Canon 7D så blir jag tvungen att skaffa mig en ny kamera helt enkelt, drygt men så är det. Det här är den sista bilden som togs med den och då kan man ju undra var det värt det? Nä knappast men förr eller senare händer en olycka när man håller på med fotografering. Tur i oturen är iallafall att det verkar som batterierna, minnsekortet och det nya vidvinkelobjektivet klarade sig.
 
Någon som kan gissa vilken min nästa kamera kommer att bli? ;)
3
Maria

Fy vad trist! Men som du säger, är olyckan framme så är den... Vilken din nya kamera blir har jag ingen aning om. Ska bli spännande att se vad det blir :)
Gott Nytt År!

Svar: Ja verkligen, detsamma! :)
Kontakt: [email protected]

Alice Lindström

Vad otur! nu har du iallafall en anledning att köpa en nya kamera ;)

Svar: Ja precis och efter 7 år så var det bra med en uppdatering :)
Kontakt: [email protected]

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Åh, nej vilken otur, så jobbigt att den gick sönder :(
Kan tänka mig paniken...

Men har ingen aning om vad du ska köpa för kamera nu, är inte så bra på Canon, för det blir en ny Canon? :)

Svar: Ja det var ingen rolig dag, japp det blir en ny Canon. Den är redan beställd så snart kan man börja fotografera igen. :)
Kontakt: [email protected]

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar