Lagar min Imac

 
Nu har jag äntligen löst problemet som jag har haft med min Imac över ett år nu. Det har varit så jobbigt att inte kunna använda den fullt ut under hela den tiden. Problemet har varit att den överhettar och efter en timme stänger den av sig.
 
Jag har letat runt på forum om vad det kan vara för fel och hur jag löser det, men det enda jag hittar är folk som har problem med grafiken/pixlar, vilket jag inte hade. Det tog som sagt ett tag att komma på lösningen men tillslut så förstod jag behövde byta kylpastan på både GPU/CPU och några andra ställen "tydligen ett fabriksfel på äldre mac-modeller", men så var det en specialpasta som man behövde eftersom det är en Apple och då ska det alltid vara så märkvärdigt.
 
Jag trodde jag skulle behöva lämna in den på service men när jag fick reda på att det kostade 500kr för hårdvarukoll och 500kr för mjukvarukoll plus 3000-8000kr beroende på vilka delar som skulle bytas så tänkte jag glöm det! Man ska inte behöva betala sådana priser med tanke på vad man har betalat för den när man köpte den.
 
Genom att öppna upp den själv och fixa lite med den en eftermiddag så slutade priset på ca 500kr för att få den lagad.
 
Känns gött att kunna sitta fyra timmar i streck nu och redigera bilder utan att den överhettar, precis så här den ska fungera ju, vilket den gjorde de första fyra åren men jag visste inte om att man var tvungen att byta pastan var 3:e-4:e år, jag har gjort det flera gånger på PC-datorer men inte så ofta.
 
Det konstiga var bara att när jag öppnade upp Imacen så trodde jag att den skulle vara mycket mer annorlunda än en pc men det var den inte, så nu är man rätt så trött på folk som påstår att det är så stor skillnad på en Mac/Pc, för varje gång som jag har kollat skillnaden på de datorerna så är det alltid så marginellt.
Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar