Gråsiska/Snösiska

 
Det är alltid lika roligt att både få se och att fotografera en art som man aldrig har sett förut som för ett par dagar sedan när jag fick de här snösiskorna på bild. De är rätt så märkligt egentligen, att man har bott på ett ställe i 6 år och att man aldrig har fått se dem förut och så för några veckor sedan så dök det upp hur många som helst.
 
Vid varje hundpromenad så fick man se ett 30-tal snösiskor och jag tänkte flera gånger att jag skulle försöka fota dem men sen blev det aldrig av och vid första frostnatten så var alla borta, jag trodde ju såklart att jag hade missat chansen att få fota dem då men så för nån dag sedan så fick jag se tre stycken och då blev det snabbt in med hundarna för att hämta telet och jag fick två chanser på mig sen så flög de iväg igen.
 
Visst är det en cool fågel, jag blev rätt så förvånad med att de var så extremt små, andra siskor brukar vara relativt stora men de här var ju i stil med blåmes och kanske ännu mindre än det.
 
(Det kan vara extremt svårt ibland att artbestämma en fågel och andra djur/växter och den här fågeln var inget undantag, jag var länge övertygad om att det var snösiskor men sen så hittade jag många artiklar om att forsknarna nu i år har valt att göra det till en underart till Gråsiskan, exakt vad jag har fångat på bild av dessa är i princip omöjligt att veta om man inte har verktyg som vid ringmärkning t.ex)
Foto - Fågel - Höst - Natur - djur
4
Sara

Vilka fina bilder! Häftigt att du fick fota så nära

Svar: Tack så mycket Sara! :)
Kontakt: [email protected]

Maria

Så fina bilder på den söta och fina lilla fågeln!

Svar: Tack så mycket Maria! :)
Kontakt: [email protected]

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Fina bilder på en söt liten fågel :) Gillar speciellt den första bilden :)

Svar: Tack så mycket Annie! :)
Kontakt: [email protected]

Linda

Här i Tidaholm, Skaraborg, har vi haft ett gäng Gråsiskor på ca. 100 stycken sen i början av december. De är mycket energiska och galet hungriga. Och inte ett dugg rädda.
När min man skulle fylla på i fågelhuset, flög de inte iväg, utan blängde på honom som kom där och störde. Min man 'pratade' med lilla pippin och bad honom flytta på sig. Men icke! Det var ca. 12 cm mellan näsa och nos, och inte för än han lyfte bort taket, flög fågeln iväg. Kuliga små krabater.

Svar: Det håller jag med dig om väldigt hungriga brukar de vara, kanske för att de egentligen ska vara längre söderut nu. Vad häftigt, så tama är inte våra, vi kan stå några meter ifrån dem men går man närmre så försvinner de, så kul att ni kan vara så nära dem. :)
Kontakt: [email protected]

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar