Helvetes skit med ett trasigt optik

 
Inte nog med att man är förkyld så ska mitt bästa makroobjektiv "Tamron 90mm" gå sönder! Igår hade jag lite ork att hänga med ut med hundarna på en skogspromenad och då tog jag med mitt makro och tänkte fota lite höstmotiv som kan tänkas ha dykt upp men efter cirka 50 bilder tagna så börjar det låta och rassla ifrån objektivet.
 
Efter ett tag så la jag ner det i väska och tänkte att jag får kolla upp det när jag kommer hem, väl hemma så provar jag igen och då får jag upp felkod Err 01 som säger att det är kommunikationsfel mellan kameran och objektivet.
 
Jag följer instruktionerna och rengör kontakterna med cpu-vätska men det hjälpte inte och idag har jag felsökt och googlat och gjort en massa saker för att ta reda på vad som kan vara fel, utan någon lösning.
 
Det kan vara så att reparation är den enda lösningen och då kan jag lika gärna slänga objektivet i sjön då jag har läst på väldigt många forum att Tamron tar cirka 500kr ex frakten att felsöka den, sedan allt ifrån 3-5 tusen att laga sådana fel, detta är ju så klart satt i system för att det inte ska vara värt att laga sakerna och i det här fallet som många andra så är det inte det då den kostar cirka 4000kr i nypris idag.
 
Är det någon av mina läsare som känner till det här problemet och vet någon lösning?
4
NORRSKEN EMMISH

tråkigt att den gått sönder :/


Svar: Ja väldigt drygt :(
Kontakt: [email protected]

Isabella

Känner tyvärr inte till någon lösning men känner igen problemet. Hade ett Tamron för snart tio år sedan. Efter knappt två år fick jag det där problemet nästan varje gång jag använde det, mitt i fotograferandet. Då funkade det att stänga av kameran, ta av och ta på objektivet igen och så fungerade det. Sedan kunde autofokusen lägga av när som helst också vilket var ruskigt frustrerande när man fotade djur och tävlingar. Lyckligtvis blev det stulet en kväll så fick ut pengar från hemförsäkringen på det i stället.

Svar: Jaså, får hoppas att det är ett känt fel hos Tamron-supporten på måndag, får se till att få det stulet om inte annat ;) hehe
Kontakt: [email protected]

emelie jonasson

det svider ju lite i plånboken. Jag har tyvärr ingen kännedom om detta problem, men jag kan ju kanske ge en liten tröst med att berömma dina foton. "applåder"

Svar: Ja det gör ju det, tack så mycket! :)
Kontakt: [email protected]

Amanda Jona [FOTOGRAF]

Nej alltså usch vad segt! Håller tummarna för att det går att lösa utan att kostnaden rinner iväg allt för mycket! :(

Svar: Ja inte alls kul :/ tack så mycket! :)
Kontakt: [email protected]

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar