Ny mikrofon

 
Lagen om alltings jävlighet slår till igen! Hur kommer det sig att alltid när något går sönder så ska allting annat också göra det? 
 
Saker som har gått sönder samtidigt!
1. Tamron-objektivet, bländare som inte funkar längre.
2. Skärmen på min Imac som börjat att flimra, har inte funnit nån lösning ännu.
3. Mobilen trycker själv på olika saker när den ligger i fickan, det har jag iallafall kunnat fixa genom att rengöra och putsa mitt flip-case.
 
och sen ett problem som jag har haft enda sen jag köpte den är min Røde Videomic som varken fungerar med min Canon 7D eller med datorn. När jag använder kameran så blir det extremt bakgrundsbrus och när jag använder den med datorn blir det så kallat "interference" d.v.s den bråkar med all annan elektronikutrustning i rummet och skapar ett otäckt ljud.
 
Nu har jag sen i Juli haft en mailkonversation med supporten hos Røde och efter många om och men så tog de kontakt med deras svenska återförsäljare som skickade ut en ny mikrofon till mig. Väldigt ovanligt att ett företag väljer att vara så tillmötesgående med sina kunder så all cred till dem.
 
Dock så hjälper inte det mig så mycket för det verkar "som i så många andra fall" vara nån form av fabriksfel för den nya mikrofonen beter sig exakt likadant. Inget fel med den gamla micken alltså, utan det är bara så att den inte kan användas med kameror som inte kan stänga av Auto Gain Control eller med elektroniska enheter runt sig. Vad ska man med en sådan mic till undrar jag? Får försöka hitta nån annan lösning, t.ex. att spela in med mikrofonen in i en annan enhet som kan ta upp ljud, för när mikrofonen väl fungerar så ska den vara hur bra som helst, Røde är ett av världens bästa mikrofonföretag men lite konstigt att de tillverkar en sån här dålig produkt.
 
Någon mer som känner att de ofta råkar ut för "Lagen om alltings jävlighet eller Murphys lag som den också kallas för?
2
Kameratrollet

Har du testat med ljudinställningarna i Magic Lantern?

Svar: Nej det har jag inte gjort, har inte kunnat bestämma mig om jag ska testa det eller ej, det medför ju vissa risker.
Kontakt: [email protected]

Kameratrollet

Frågar mest eftersom man kan stänga av en del grejer där https://www.youtube.com/watch?v=pVhG_7kNk9M

Du hittar installationsprocess för 6D här längst ned https://kameratrollet.se/2012/09/08/dagens-sokmotorfraga-kolla-antalet-exponeringar-pa-en-canon/

Installationen går till på samma vis. Ha rätt firmware och se till att vänta två sekunder eller tills röda lampan slutat lysa efter att man öppnat batteriluckan innan man plockar ur minneskortet. Annars kan kameran börja dinga sig och tömma batteriet. Händer det plockar man ur batteriet så är det nollat igen.

Svar: Jo jag har kollat på den mjukvaran i några år nu och vet vad man kan använda det till men som sagt det är många som påpekar att det inte är riskfritt. Man vill ju inte att kameran ska sluta fungera en dag. Får se nån gång kanske jag skaffar det. Men tack för tipset iaf :)
Kontakt: [email protected]

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar