Lite ny utrustning

 
För snart ett halvår sedan så köpte jag mig en nya kamera efter att den andra hade tagit sig ett dopp i vattnet och för ett år sen blev det ett vidvinkelobjektiv men nu har jag köpt en sak som snarare tillhör kategorin "kringutrustning", som jag länge har funderat på att köpa. En Macro slider/rail det finns många olika namn på den men jag kallar det ofta för "macro-rail".
 
Vad har man en sådan till då kanske nån av er undrar, jo tanken med den är att man ska kunna få bättre skärpa vid macrofotografering genom att flytta kameran en millimeter eller mindre och vid varje förflyttning ska man ta en bild, sedan när man har tagit alla dessa bilder så har man fått med hela fokusområdet och då kan man lägga ihop alla bilderna i Photoshop eller andra redigeringsprogram och på så sätt få mycket skarpare bilder.
 
Det finns ett litet "men" bara och det är att motivet som man fotar måste vara helt stilla, det går att fota insekter, fjärilar, blommor och sådant men som sagt bara vid optimala tillfällen, sen är det en sak till men det har inte riktigt med macrorailet i sig att göra men det var lite drygt att jag fick helt fel produkt, det här är en mycket billigare variant av den som jag egentligen hade beställt men det gick att lösa ekonomiskt så jag får testa med den här och se om den funkar som det är tänkt.
 
När jag har använt den ett tag så kan det säkert komma ett litet tips-inlägg om hur man använder den och hur man redigerar den typen av bilder, om det skulle vara av intresse?
Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar