Fråga - Vilket redigeringsprogram?

 
 
Jag har en liten fråga till er läsare som jag har funderat på ganska mycket den senaste tiden och det är, i vilket program redigerar ni era "rawfiler" i? Är det i Camera RAW eller Lightroom och i sådana fall, varför? Vilka för och nackdelar tycker ni det är mellan de två programmen? Skulle vara väldigt intressant att få veta vad ni tycker!
 
Personligen så använder jag båda, men det kan bli lite jobbigt ibland vilket man ska välja och då blir det ofta att man gör många olika versioner i respektive program, men det tar ju en himla tid då också.
 
Vilket?, varför?, för/nackdelar?
13
Erika - fotoblogg

Svar:
Tack så mycket! :) Haha blev rätt chockad av hur mycket man fick i goodiebagen!

Jag använder camera raw, har aldrig testat lightroom så kan inte nämna några fördelar och nackdelar :)

Svar: Ja det brukar ju oftast bara vara reklamsaker men där fick man ju riktigt schysta grejer. :)
Okej. :)
simonpixel.webblogg.se

Lisa Axelsson [Fotoblogg]

Jag har inte fotat RAW så väldigt länge, så har bara kört testversioner av båda hittills. Photoshop tog nyligen slut så nu är det dags att testa lightroom. Jag fastnade för Lightroom direkt och det är inte omöjligt att jag använder det i framtiden. Jag minns inte exakt hur det var i Photoshop, så jag antar vissa saker jag inte vet om det nu, du får gärna säga om jag har fel.
Det känns som att Lightroom har fler funktioner. Jag gillar före/efter bilderna också. Men framför allt handlar det om hur bra organiseringsprogrammet är integrerat. Det är väldigt enkelt och jag trivs bra mycket bättre med det än med Bridge. Att importera till hårddisken och att spara Jpeg filer när man behöver är väldigt lätt.
Camera Raw är ju helt okej det också, men Lightroom känns snäppet bättre och jag trivs mycket bättre med det.

Svar: Okej, tackar för din åsikt! :)
Något som jag hörde för några år sedan som stämmer ganska bra faktiskt det är att Lightroom är skapat "av fotografer, för fotografer" medan Photoshop är till för väldigt många olika saker, t.e.x fotografer, designer, arkitekter med mera. :)
simonpixel.webblogg.se

Jonna Erlandsson

Jag använder camera raw och har alltid gjort :) Inte ens testat lightroom, bara sett andra använda det. Trivs med camera raw och har inte gillat det jag sett av lightroom men det kanske är för jag aldrig satt mig in i det ordentligt så att säga haha! Men ja, camera raw har många funktioner och jag redigerar nästan hela bilden i det, sen öppnar i ps och gör något litet :)

Svar: Okej tack för ditt svar! :)
Jag använder också Camera Raw för det mesta, men det händer då och då att jag går in i Lightroom och testar, för det brukar bli ganska stora skillnader på resultatet. Egentligen är de ju ganska likartade program men Lightroom ska ju vara lite mer anpassat för fotografer speciellt de som är resande då Lr är uppbyggd runt en databas och så. =)
simonpixel.webblogg.se

Johanna Fåglund - Foto

Sv: Tack så mycket! :))

minabrun - photo

Tack! :)

frukallgren.blogg.se

Jag använder alltid camera Raw. Har använt Lightroom förut, men tyckte att det var enklare att använda camera Raw då jag pysslar mycket i photoshop :)

svar: åh tack så mycket:)

bexollila

Kul att du är med och lycka till :D

allt bra ?

Svar: Tackar :)
Jodå det är fint! :)
simonpixel.webblogg.se

A N N N A I Z (Annis)

SV: Åh tack så mycket :)

Fotograf Kameratrollet

Testat Lightroom en gång och Camera Raw flertalet gånger. Har dock aldrig fastnat där utan kör med Canon Digital Photo Professional och RawTherapee istället. Resultatet jag får är helt okej för mig så jag har aldrig haft ett behov att leta mig vidare.

Svar: Såpass, ah Canon Digital Photo Professional är väl mjukvara från drivrutinscd? :)
simonpixel.webblogg.se

Fotograf Kameratrollet

Yes. Snabbt jämfört med RawTherapee, men med RawTherapee har man 100% kontroll istället till skillnad från DPP.

Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Jag redigerar mina raw filer i Lightroom, något jag fick lära mig när jag gick fotoutbildning förra året och nu tycker jag att det programmet är himla smidigt, sedan importerar jag bilderna till photoshop och arbetar vidare där :)

SV: Tackar, visst är dom söta :)

EMMAGENCY

Kul att du skrev det här inlägget! Har aldrig testat Lightroom, men efter att ha läst alla kommentarer måste jag nog se till att prova!

Svar: Ja gör det, det är ett grymt program, dock så är det och Camera Raw väldigt lika. :)
simonpixel.webblogg.se

Jakob Koc

Helt klart Lightroom, går inte att hitta något bättre för bildredigering idag. Även om man fotar storformat! Har man tillgång till sina raw-filer är det bara att köra! Och efterredigering i självaste photoshop. Camera Raw är inte välbalanserat.

Svar: Tackar för din åsikt! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar