Bloggen fyller 10 år!

Den 18 Oktober 2010 startade jag den här bloggen så nu har det blivit ett helt decennium med bloggande och cirka 11-12 år har jag fotograferat. Bilden här under är den första vildlivsbilden som jag tog med min gamla analoga kamera som hade en väldigt stor vindvinkel så jag står bara 15-20 meter ifrån rådjuret och efter det var jag fast med att fotografera, inte så långt efter den bilden så införskaffade jag mig min första systemkamera.
 
 
I och med att det är ett tio-års firande nu så tänkte jag visa ett urval av de 150.000-200.000 bilder som jag har tagit under alla dessa år, det blir mitt mest bildfyllda inlägg någonsin med över 140+ bilder.
 
Det var väldigt svårt att välja bland alla bilderna så det blir väldigt blandat med en del favoriter men i och med tiden blir man ju bättre på att fotografera, så några är även gamla favoriter, sen så har ju jag alltid fotat under alla årstiderna, så här nedan kommer det en väldigt blandad bildserier över de senaste tio årens fotande. (Alla favoritbilder under alla dessa år kunde jag inte ta med, hade blivit väldigt många, haha)
 
DJUR
 
 
 
Som sagt mitt vildlivsfotande började helt klart med att fota rådjur men efter några år så blev det mer blandat med andra djur och som nu de senaste åren har det blivit inriktat mot fåglar. Hade gärna velat fota fler djurarter och även åka utomlands i framtiden för att få se och fota djur som jag inte ens har sett tidigare.
 
FÅGLAR
 
 
Det är inte så konstigt att fåglar har blivit min inrikting de senaste åren då de är så häftiga djur och med en så stor variation i både utseende och hur de lever och beter sig, vilket gör det väldigt roligt och utmanande att fotografera.
 
NATUR
 
 
Naturfotografering är ju ett väldigt brett begrepp som egentligen innefattar både natur, djur, makro, landskap i och med att alla dessa antingen är naturen själv eller i naturen, men vissa tycker kanske att naturfotografering bara ska vara växter.
 
Alla dessa bilder är tagna inom en 30-mils radie så visst finns det mycket fint att fota i närheten men även här hade det varit roligt att åka utomlands och se andra fantastiska platser också. Några platser här i Sverige som har blivit mina favoriter är Söderåsen och Forsakar med de enorma naturreservaten och den vackra bokskogen.
 
KVÄLLS-BILDER
 
 
Det är verkligen en utmaning att försöka fota när det är dåligt ljus eller kolsvart i och med att kamerorna inte riktigt är gjorda för det, men visst går det om man vill. Jag har nog fotat under alla tiderna på dygnet och i alla väderlekar under de här åren.
 
Mitt bästa fotominne när det kommer till kväll/nattfoto är helt klart när jag fotade den blodröda supermånen, som inte kommer att ses förens om cirka 30 år om jag minns rätt, det roliga med den fotograferingen var även att den blev av med ren tur då jag samma kväll fick reda på att detta fenomen skulle ske. Den bilden blev även framröstad som nr 1 på Blogg Esse´s startsida vilket var väldigt roligt.
 
MAKRO
 
 
Makrofotografering har alltid varit något som har gått i vågor, ibland fotar jag väldigt mycket och ibland nästan ingenting, men det är också en slags fotografering som är väldigt kul, speciellt med alla de olika teknikerna som man kan använda sig av som till exempel stacking, filter, reflexskärmar, filter med mera.
 
HUNDARNA
 
 
Något som har dykt upp på bloggen med jämna mellanrum, vare sig man vill det eller inte så är det ju hundarna, de är alltid på något sett med en när man är ute och fotograferar och i vardagen så det är egentligen inte så konstigt att de blir motivet ibland.
 
ÖVRIGT
 
 
Något annat som har varit återkommande är långa slutartider som är väldigt intressant att experimentera med och vanligtvis blir det med ljus eller vatten men det går även att använda på ett kreativt sätt när det kommer till djur och naturfotografering också.
 
VECTOR ART
 
 
Eftersom jag alltid har gillat att vara kreativ så har jag aldrig kunnat nöja mig med bara en sak som till exempel naturfoto även om det är det som jag primärt håller på med så har jag även gjort filmer, gif-animationer och vektorer som bilderna ovan, men det var väldigt länge sen som jag höll på med det nu, kan ha lite och göra med att det är väldigt tidskrävande. En vektorbild som jag gjorde som innehöll cirka 30 personer tog ungefär 40 timmar att skapa.
 
I MEDIA
 
 
När man håller på med något under en lång tid så blir det tillslut att andra får upp ögonen för det man gör. Förutom att jag har hamnat på Blogg Esse´s förstasida ett antal gånger så har det även hänt att man har blivit intervjuad utav andra bloggare och hemsidor och även hamnat i lokalpressen några gånger vilket har varit superkul varje gång då det alltid har varit andra fotointresserade som har hört av sig och som man har lärt känna på så sätt.
 
ALLTID MED EN KAMERA I HANDEN!
 
 
De sista bilderna får representera lite hur det har sett ut när man har varit iväg och fotograferat, ibland har det varit på hemmaplan och ibland en bra bit bort, ibland har man haft väldigt lite och lätt utrustning och som mest har man släpat på 15-20 kilo.
 
Många olika platser, årstider, väder, motiv har det blivit och "Alltid med en kamera i handen!" och ibland med en vovve som assistent.
 
Stort tack till alla som har läst, gillat och kommenterat min blogg under alla dessa år! Utan denna blogg hade jag förmodligen inte utvecklats inom fotandet som jag har gjort och jag hade inte heller lärt känna en massa andra fotointresserade som jag både har träffat irl och/eller har kontakt med via sociala medier.
1
Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar