Fototips - Dagljus vs kvällsljus

 
Jag kom på mig själv för nån vecka sedan med att fotografera vårtecken "blommor i det här fallet" när det var fullt solsken ute, inte så konstigt egentligen att man vill vara ute och fota efter en lång vinter men det blir ju inte alltid de bästa bilderna då. Första bilden är tagen klockan 16.00 och den andra 19.00, rätt så stor skillnad på bara 3 timmar.
 
Många av er känner säkert redan till att det blir ett mjukare och många gånger ett bättre ljus när man fotar vid solnedgång/uppgång men för er som inte gör det så blir detta ett litet tips, och för er som redan visste om det kan ju se det som en påminnelse för det gäller ju också att utöva fototipsen i praktiken.
 
Sedan så finns det ju många som tycker att man aldrig ska fota i direkt solljus och där med alltid vid solnedgång men det vet jag inte om jag riktigt håller med om. Djur och natur blir oftast bättre men det är ju inte alltid solen ligger bra till, det kanske inte är någon tydlig horisont vid det stället. Bäst på dagen är om det också kommer lite moln då och då så det blir lite skugga på motivet, då blir det mycket mjukar ljus trots att det är mitt på dagen.
2
Emmelie

Gud vilket bra tips! Jag brukar alltid vilja fota när det är så ljust som möjligt, men ska testa fota motiv under de lite mörkare timmarna! :D

Svar: Tack! Gör så, tror att du kommer få väldigt bra bilder då. :)
Kontakt: [email protected]

rememberthiis.blogg.se

bra tips :)

Svar: Tack! :)
Kontakt: [email protected]

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar