Våren i Skåne - Del 1

Jag beskrev i det senaste inlägget att jag var och fotade fåglar i Skåne förra helgen och nu så har jag kollat igenom bilderna samt rensat och redigerat lite.
 
Men som jag också skrev då så var det inte så bra timing med vädret, det var kallt och blåsigt så förhoppningen om att slå rekordet på 48 arter på en dag trodde jag ju inte så mycket på, dock så blev jag rätt så förvånad att det ändå blev 34 arter trots det dåliga vädret så att säga.
 
 
Tosteberga - Det blev lite av samma rutt som sist vi var där och det är en av fördelarna med att vara i Skåne och fota fåglar, att de olika platserna som är kända för att ha mycket fågel ligger bara med 10-20 minuters mellanrum med bil.
 
Första ställe blev som sagt Tosteberga och när man öppnade upp bildörren där så var det första man tänkte "nä vi skiter i det här" för då kom man ut i 4+ och 17 sek/m efter att ha suttit i en varm bil i några timmar. Det var inte heller så mycket fågel där som vi hade hoppats på men när det är sämre väder så är inte fåglarna lika aktiva heller så det var inte så lustigt.
 
 
Äspet - Sen så åkte vi till nästa ställe och där har vi också varit förut. Första gången jag hörde om det var när programmet "Det stora fågeläventyret" gick på tv och då förstod jag att det inte låg så särskilt långt bort. Där var det lite mer fågel än det första stället men fortfarande inte så mycket som det var sist jag var där.
 
Det var lite roligt att få se så många Kentsk tärna, jag har sett sådana förut men inte i så stort antal som det var här.
 
 
Pulken - Det här stället var nog det bästa på hela resan och det tycker jag nog för att det var lite smått exotiskt, tranor har jag också sett förut men lite samma som med tärnorna inte i så här stort antal och inte så nära heller. Det stod även på en skylt att senaste räkningen så var det 1.600 tranor där. Europas högsta fågel är ju inte så pjåkigt att ha fått se.
 
Fortsättningen Del 2 kommer upp snart! 
Natur - Vår - djur - fåglar - skåne
1
Yasmine

Gillar verkligen dina fågelbilder! :D

Svar: Tusen tack! :)
Kontakt: [email protected]

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar