Grunderna del 2 - Leading lines, filling the frame

Det här inlägget är alltså den andra delen av "grunderna" som jag vet att många av er har väntat på. Ber om ursäkt för att det har tagit så lång tid men hellre sent än aldrig och det tar alltid lite längre tid att göra ett sånt här inlägg och lite mer planering.
 
Den här delen är för er som känner att ni kan det där med iso, bländare, slutartid, vitbalans, ljusmätning och exponeringskompensation. Om inte så kan ni läsa grunderna del 1 -> här!
 
 Tredjedelsregeln - Rule of thirds

Har ni tänkt på detta, att när man är utomhus bland massa människor t.e.x inne i stan där det är mycket barnfamiljer bland annat. Då är det väldigt många människor som ber äldre personer, eller föräldrar som säger till deras barn att när de ska ta en bild så ska de få alla i mitten av bilden. 
 
Inte så konstigt egentligen för så tänker de allra flesta människor som kanske inte är så jätte fotointresserad men då har fotografer och forskare kommit fram till för länge sedan, detta är verkligen ingenting nytt, men att man ska dela in bilden i tredjedelar som bilden nedan.
 
 
Jag tror att ni har förstått vad jag menar redan nu vart man ska sätta sina motiv utefter regeln, d.v.s någonstans där kryssen är för då blir bilden helt plötsligt mycket mer intressantare och inte så alldaglig som när man sätter sitt motiv i mitten.
 
Varför har jag även markerat ut gröna liner horisontellt? Jo för det gäller samma sak vid landskapsbilder att istället för att lägga horisonten i mitten så väljer man att antingen lägga den där uppe eller där nere. Oftast så brukar man utgå efter hur molnen är. Är molnen magiskt vackra som de ibland kan vara så ska man visa mer av det, men om molnen ser tråkiga ut så ska man visa mindre av det.
 
Fyll bilden/ramen - Filling the frame

Ett vanligt misstag som många gör är att man lämnar alldeles för mycket utrymme i sin bild som man inte behöver. Om du t.e.x fotar ett porträtt av någon så vill man ju givetvis se personen men vill man verkligen se staketet bakom personen eller lyckstolpen bredvid? Bilden nedan är en beskrivning av vad som menas med att fylla bilden.
 
 
Som ni kan se så är det ju en massa saker som inte behövs för att få fram en berättelse bakom bilden. Min fars halva kropp, staket, järnvägsstolpar med mera. Jag tog till och med bort hopphindret eftersom den inte tillförde något till bilden. Detta beror så klart vilken typ av bild man har tagit men allt för många fotar med vidvinkel och låter alla störande objekt vara kvar på bilden.
 
Ledande linjer - Leading lines

En sak som kan vara väldigt bra att känna till är att våra ögon dras till den ljusaste delen i en bild så därför kan man försöka hitta saker som man får upp ögonen för. Vanligt exempel är när det är mörkt ute och det är tänt inne i ett hus, då dras våra ögon till fönstrena på huset.
 
 
Som ni kan se på bilden så är inte "leading lines" alltid att man behöver fota någonting som är ljusare än allt annat, utan det kan också vara t.e.x vägar som leder våra ögon igenom bilden. Exemplet på det i den här bilden är räcket eller trädbryggan.
 
Mönster - Patterns


Vi dras även till symetriska saker med andra ord "mönster" något som upprepar sig. Jag kan erkänna att jag tar väldigt sällan den typen av bilder så mitt exempel som ni ser nedan är inte det bästa.
 
 
Man kan se ljusen som ett mönster som upprepar sig men jag tänkte mest på stjärnan i bakgrunden som kändes väldigt symmetrisk. Så mönster, saker som upprepar sig är vad den här regeln handlar om och det mest effektfulla är om man hittar ett mönster men att någonstans i det här mönstret är det något som gör att det sticker ut.
 
Exempel: Om man ser fem skyltar som är blåa men sen så är den i mitten röd, även detta går under fotoregeln "mönster" då det blir mer intressant.
 
Inramning - Framing


Genom att skapa bilder genom att använda naturliga ramar som t.e.x träd så kan bilden bli mer intressant och ditt huvudmotiv får mycket mer fokus. Bilderna nedan är några exempel.
 
 
Många gånger kan det kännas väldigt problematisk med en massa grenar när man ska försöka fota någonting som rådjursbilden, men det som var bra var det att det blev en naturlig inramning plus att jag har lagt på en vinjettering som hjälpte till mycket.

Grunderna del 2 är nu slut och jag hoppas verkligen att ni tyckte om den och att ni kanske har lärt er någonting nytt. Om ni undrar varför jag har rubrikerna på Svenska - Engelska är för att det egentligen är engelska fototermer som är ganska svåra att översätta korrekt, det kan låta väldigt konstigt ibland.
 
Skriv gärna vad ni tyckte om inlägg och kom gärna med frågor och förslag om vad ni vill att jag ska tipsa mer om!
5
Lisa

Jättebra tips! :)

Svar: Tack så mycket! =)
simonpixel.webblogg.se

Maria

Tack så mycket, det bekräftar det jag börjar lära mig o tänker på, med foto som stort intresse.

erika

Bra tips för dem som vill ta lite bättre bilder. :)

Svar: Tackar! Jo det kan vara bra att ha en grund att stå på =)
simonpixel.webblogg.se

Cilla

Det var ett bra inlägg.

Sofia - Foto&Musik

Superbra inlägg Simon! :)
Väldigt intressant och lärorikt.

Svar: Tack så mycket! Roligt att det uppskattas. =)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar