Tips - Fotografera droppar på cd

 
Det är ganska många som har frågat mig hur jag har gjort när jag har fotograferat droppar på cd-skivor så nu tänkte jag göra ett inlägg om det.
 
Vad behöver man?
 
1. En cd-skiva.
2. Kamera och stativ.
3. En fjärrutlösare eller tidsinställning på kameran.
4. Ett mörkt rum. Jag tycker det blir bäst effekt med ficklampan då.
5. Vatten och något att lägga dit dropparna med, t.e.x fingrarna, penspets eller så tycker jag att sprutorna som ni ser på bilderna är väldigt praktiskt att använda, förstår att inte alla har det men vad som helst funkar.
 
 
Inställningar:
 
* Iso 100-200, alltså lägst iso-tal beroende på kameramodell.
* Bländare, experimentera mellan störst och lägst, t.e.x f/2.8-22.
* Slutartid, snabbast 1 sekund för att hinna lysa med lampan.
* Kameran inställd på fjärrutlösare eller tidsinställning 2-10 sekunder.
 
Sedan är det bara att experimentera med lampan så mycket man kan för att få fram lite coola effekter, man kan t.e.x lägga lampan och låta den lysa på ett specifikt ställe, eller så kan man välja en längre slutartid och lysa från olika håll.
 
Jag har även märkt att effekten kan variera beroende på hur man hållar lampan, det kan vara ovanifrån eller sidleds. Hoppas att inlägget var till någon nytta för er!
2
Lisa

Häftigt! :D

erika

Detta måste jag testa! :D

Svar: Gör det! Det är rätt skoj :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar