Före & Efter - Arbetsprocessen i Photoshop

Idag så tänkte jag visa er hur jag gjorde när jag redigerade en favoritbild som jag har när det kommer till motivet ekorre. Det här inlägget liknar ganska mycket ett annat inlägg som jag skrev för ett tag sedan "Konsten att städa en bild" där jag helt enkelt visade hur jag hade gjort och tänkt när jag redigerade bilden.
 
Jag tycker att det är lika viktigt att tänka på hur bilden ska se ut innan/under fotograferingen som efter redigering men ibland kan man upptäcka misstag som man har gjort under fotograferingen. Ibland kan man rädda det i redigeringen och ibland inte. Jag kommer att återkomma till detta längre ner i inlägget.
 
 
1. Detta är originalbilden och som många av er redan vet så är de ju alltid väldigt lite färg och kontrast i originalbilderna, speciellt om man fotograferar i Raw-formatet som jag gör. Men det fixar vi under redigeringen.
 
 
2. Nu har jag lagt in bilden i Camera Raw för att göra en, ja vad ska vi kalla det? Grundredigering kan vi kalla det, som jag alltid gör innan jag fortsätter i Photoshop och i bilden ser ni att det är en massa runda markeringar på olika ställen och det är på de ställena som jag har valt att ta bort saker ifrån, som jag visade i det förra inlägget.
 
 
3. I nästa steg så valde jag att mörka ner grenarna som ni kan se och varför gjorde jag då det? Jo nu kan jag flika in med ett litet extratips och det är att "ögonen dras åt det som är ljusast i en bild" det är delvis därför man gör en vinjettering så att bildens motiv ska vara ljusast. Vi vill ju att den som kollar på ens bild ska kolla på motivet och inte det runt omkring "oftast".
 
 
4. När jag var klar i Camera Raw så öppnade jag sedan upp bilden i Photoshop för att göra den slutliga redigeringen d.v.s skärpa, kontrast, färgmättnad, med mera.
 
 
Vad nu! En till bild, jag var ju klar?
 
Varför jag väljer att visa den här bilden är för att det kan vara lite svårt att förstå vad jag menar när jag försöker förklara vad jag personligen tycker är manipulation eller inte. Därför valde jag att visa den här sista bilden, som jag då tycker är manipulation och jag skulle inte lägga upp den utan att skriva att det är en sådan bild.
 
Rent estetiskt så tycker jag att den här bilden är vackare än den andra men jag vill fortfarande behålla en viss realism i mina bilder och inte ta bort för mycket, även om jag tycker att de där grenarna är störande och kan ses som ett fotografiskt misstag, så förstod jag att jag inte skulle få någon bild utan grenarna.
 
Det kanske kommer dyka upp lite mer åt manipulationshållet i framtiden på bloggen, för det är väldigt intressant och man lär sig mycket på vägen, dock är det väldigt svårt.
 
 
Kommentera gärna vad ni tycker om inlägget, om det var intressant eller inte till exempel.
9
Lisa - SAKNADE TE HAVS

Jag tyckte att det var väldigt intressant! Vilket jobb du har lagt ner :) Kul att se redigeringen steg för steg :)

Svar: Det var roligt att höra, tusen tack! :)
Alla bilder behöver en rejäl arbetsprocess. :)
simonpixel.webblogg.se

marina

Själv tycker jag att fotot är finare med grenarna där. :)

Svar: Jo det beror helt på vad man vill se, det realistiska eller orealistiska. Man ska ju inte förstöra en bild genom att göra den "för" perfekt. :)
simonpixel.webblogg.se

Irma - irmalaleh.blogg.se

vilken häftig bild!

Svar: Tusen tack! :)
simonpixel.webblogg.se

cornyz.blogg.se

Hej!
Vill bara önska dig en awesome vecka, och en god jul!
Vad önskar du dig allra mest i julklapp? :D

Sofie - fotoblogg

Sv: åh, tack! Tycker din bild på ekorren som dricker är så söt också. Haha jo, jag vet.. Så sjukt!

Svar: Tackar! :)
simonpixel.webblogg.se

bella

Åh, superfin blogg!
Har du lust och tid får du jättegärna kolla min också. :D

Anneli - A'la Foto

Du har gjort rensningen i sista bilden riktigt snyggt!! Superfin bild som är klockren både i superrensad och lagom rensad variant!

Jag passar på att önska GOD JUL!!

Svar: Tack så mycket! God Jul! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Wow vilken otrolig bild, och att du lyckats fånga den drickande ekorren på bild, brukar inte dom vara rätt lättskrämda? :P

Svar: Åh tusen tack :) Jo egentligen men jag smög mig fram :)
simonpixel.webblogg.se

Linnea

Den där bilden är ju bara så grym!

Svar: Åh tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar