HDR - Långa slutartider

 
Idag försökte jag verkligen undvika regnet så jag var inne på hur många sidor som helst men de brukar ju endå alltid ha fel så det var ju meningslöst så jag gick ut och hoppades på det bästa, och jag klarade mig bra ifrån det.
 
Jag tror inte att jag har testat hdr och långa slutartider samtidigt någon gång så det var väldigt spännande och roligt. Hdr är ju ganska svårt att fotografera därför fick jag ta väldig många bilder, så jag fick mycket material att experimentera med.
 
Det som är lite synd är att det tar ca 3 gånger så lång tid att både fota och redigera hdr-bilder inte för att datorn är seg eller så men det är väldigt många steg som man måste göra för att komma till slutprocessen.
5
Sofia Holmberg - Foto / Musik

SV: Tack :) Kul du gilla de!

Lisa Axelsson [Fotoblogg]

Vad häftiga de ser ut! Nästan utomjordiska.
Hur gör du för att redigera dem? Varje gång jag har försökt mig på hdr har det liksom blivit mest grått...

Svar: Jah, hdr är inte det lättaste att redigera. Jag har försökt både i Camera Raw och i Photoshop men det tar lång tid i de programmen så det snabbaste och ett av de bästa programmen för just hdr är Photomatix och det är det jag använder.
simonpixel.webblogg.se

Evve-Normal is boring!

Så sjukt snygga bilder! Due sjukt duktig!

Svar: Åh tusen tack! :)
simonpixel.webblogg.se

Koffe

Bra gjort ändå ju! Jag själv brukar fuska lite när det kommer till HDR. Jag tar en bild. Sen kopierar jag den i fem olika exponeringar i camera raw. Det blir faktiskt inte så dumt resultat!

Svar: Tack, ah det finns många sätt som man kan göra fusk-hdr på om man vill det. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotograf Kameratrollet

Litet väl mycket dragande i reglagen kan jag tycka. Ser för övrigt att du använder Canon, så då kan du installera Magic Lantern på din kamera och använda 9 exponeringar för HDR-foto. Iaf när mjukvaran släpps till din 7D.

Svar: Jag leker och testar mig fram mest, har inte fotat så mycket hdr och ja, Canon är inte det bästa med enbart 3 expo, så Magic Lantern hade inte varit fel, men jag tycker inte om det gränssnittet plus att jag har läst att andra har fått problem med det, och det finns ju inga garantier när man uppdatera mjukvaran. Får se när "om" den släpps till 7D och se vad folk säger om det då. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar