Tips - Regnbågstoning!

 
Idag så tänkte jag beskriva hur man kan skapa en ganska cool regnbågstoning i sina bilder och den här effekten kan se väldigt olika ut från bild till bild beroende på hur mycket låg/högdagar det är i bilden.
 
1. När du har öppnat din bild så går du till "Gradient Tool" och väljer den, tror det heter Toningsverktyget på svenska.
 
2. Sedan så väljer du vilka färger som ska ingå i toningen, det finns några förinställda och man kan även göra sina egna.
 
2.5 - Denna kom till då jag precis kom på att du ska skapa ett nytt lager efter steg två, glöm inte det!
 
3. Dra toningen över bilden, man väljer ju själv vinkel och hur mycket effekt det ska vara.
 
4. Till sist så kan du bläddra bland "blandningslägena" / "Blendmode" och sänka Fill/Opacity tills det passar ens bild. Jag tyckte att Overlay, Lighten och Screen var 3 stycken som var bra att välja mellan bland de flesta bilderna, men beroende på hur man vill att det ska se ut kan man ju så klart välja något annat.
 
Berätta gärna om det är någon som har följt inlägget, skulle vara roligt att få se hur era bilder blev i sådana fall.
1
Olivia

Hej! Undrar vilket program du använder när du redigerar dina bilder? Dom blir så galet snygga!
Tack :)

Svar: Hejsan, tack så mycket! Ja det är väldigt olika beroende på vad jag ska göra med bilden, men generellt så är det Photoshop CS6 + Camera Raw jag använder. Mer om program som jag använder kan du läsa vid menyn, finns en länk som heter "utrustning". Har inte tagit med alla program men några. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar