Tips - Rädda dina ljusmålningar

 
Jag vet inte hur många av er läsare som har fotograferat den här typen av bilder efter att jag har gjort en del inlägg om det men om ni har tagit sådana bilder så kanske ni har stött på samma problem som jag har.
 
Det vill säga att bilderna fräts ut när man försöker redigera bilderna. Det tog ett tag innan jag fann lösningen men nu har jag äntligen gjort det. Man kan tydligen inte fotografera/redigera i raw-formatet när man gör ljusmålningar, varför vet jag inte men det verkar inte gå.
 
Jag brukar fotografera i raw och sedan i Photo Mechanic 5 välja "save as jpeg" innan jag redigerar bilderna och då är den realistiska kvalitén kvar. Har inte testat att fotografera i Jpeg från början men det kanske fungerar och är ju i sådana fall också ett alternativ.
 
Lycka till med era ljusmålningar!
1
Isabella (tinkerbella.se)

Svar: det skulle nog bli riktigt grymt kan jag tänka mig! :)

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar