Tips - Reflexskärm & Användningsområde!

Idag så blir det ett tips-inlägg om just "Reflexskärm". Så jag tänkte gå igenom de olika färgerna vad/när de används. Sedan så blir det ett litet extra-tips! 
 
 
Jag använder en 80cm 5in1 "5i1-svensk förkortning", och det är helt enkelt den ni ser på bilden. Det är ju väldigt praktiskt att ha flera olika färger i samma produkt istället för att köpa flera olika och här nedan kan ni se lite färgbeskrivning.

Svart - Tar bort reflekterande ljus/förstärka skuggor och kan tex användas om man vill skugga motivet.

Guld - Ger ett varmare ljus, eller varmare ton, passar bra solnedgång eller inomhusfotografering.

Silver - Ger ett kallt och starkt ljus, kan användas tex vid en molnig dag.

Vit - Bäst vid starkt solljus när silver kan bli alldeles för stark, den här används mest vad jag har hört av andra.

Transparent - Om det är för starkt ljus så kan man ha den transparenta disken över motivet/modellen för att sila ljuset så att ljuset blir mer jämt. Används som en softbox kan man säga.

 
De flesta förknippar nog reflexskärmar enbart till porträttfotografering, något som jag tycker är helt fel och tipset är att man ska börja använda reflexskärmar till många olika sorters fotografering som tex makro, natur och produktfotografering med mera. Bilden ovan är inte representativ för hur resultatet skulle kunna se ut, det är bara för att visa vad jag menar.
1
Jennifer

Bra tips och beskrivning där!

Svar: Tackar! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar