Dyraste utrustningen - inte alltid bäst!

Jag skriver sällan rena åsikts-inlägg utan det brukar snarare bli att en och annan åsikt kan hamna i något av mina inlägg ibland men jag tänkte att jag skulle ge mig på att skriva ett lite mer intressant inlägg än vanligt.

Många av er vet jag redan håller med mig men för er som är märkesfanatiker kanske kan ta till er lite av mina tankar och funderingar kring just detta ämne. Det blev ett ganska långt inlägg så jag har delat upp det i rubriker.

 

 

För ett tag sedan såg jag ett avsnitt av The Grid där de talade lite om utrustning och om människors klagomål på att de har för dålig utrustning och att alla andra tar bättre bilder för att de har bättre utrustning. Så det avsnittet fick mig att komma på det här inlägget. 

Varför tror så många att man behöver så dyr utrustning? Är det kanske för att de ser fotografers bilder som de tycker är bra och sedan kollar på deras utrustning och drar slutsatsen att man måste ha det för att ta sådana bilder, det är min teori, kanske finns andra anledningar.

 

 
Om jag då går till mig själv och min utrustning så okej även jag har lagt en del pengar på min utrustning som jag delar med min far, ca 50.000kr i nypris men allt är ju relativt.  Det kostar en Canon 1D X, ett kamerahus som jag vill ha men vad skulle jag kunna göra med bara ett kamerahus jämfört med vad jag kan fotografera med min nuvarande utrustning.

 

Men det man får komma ihåg är att jag har länge haft det som hobby och sedan börjat arbeta med fotografering och i det sammanhanget är det faktiskt lite pengar. Även jag kan ibland vilja uppgradera min utrustning och det är förstås inget fel med det men att hela tiden gå runt och tänka på att vilja ha den där dyra kameran eller objektivet kan nog ta ifrån en glädjen att fotografera med det man faktiskt har.

 

 

När jag köper utrustning så brukar jag alltid läsa på internet, fråga om råd från andra fotointresserade, de behöver inte alltid ha rätt men det är bra att ta in så mycket information som möjligt innan ett köp. och jag köper gärna från tredjepartsmärken som oftast är billigare och om det visar sig att de även är bättre än Canon och Nikons motsvarighet, så är ju det bara ett plus.

 

När jag gick på gymnasiet och pluggade IT/Media så fanns det lärare som sa att märken som Sigma och Tamron var skit och att man ska köpa Canon eller Nikon, men de gav aldrig några faktabaserade svar för sina argument utan det vara bara något man hade fått för sig, vilket jag tyckte var ganska märkligt, så alla ska man kanske inte lyssna på utan välja själv.

 

*Dyrast är inte alltid bäst - jag har läst om tredjepartsobjektiv som fått mycket bättre betyg än Canon/Nikon original.

 

*Fotar man med äldre utrustning och ta lika bra eller nästan lika bra bilder som proffsen kan man anse sig själv vara en betydligt bättre fotograf.

 

*Dyrare utrustning kräver ofta att man har några års erfarenhet av äldre utrustning, det är inte så lätt att skaffa sig den dyraste kameran och objektivet och hantera dem med alla inställningar som dem har.

 

*Behovet är ett bra riktmärke, d.v.s har jag behov av den utrustningen, eller är det bara coolt att ha?


Hoppas att det har varit en uppskattad läsning, kommenterar gärna vad ni själva tycker och tänker om just detta ämne.

21
Tommy

Grymt inlägg Simon!

Svar: Tack så mycket Tommy! :)
simonpixel.webblogg.se

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Håller med dig, visst kan man kanske göra mer ed en mer avancerad utrustning, men det som spelar roll är ju hur man använder den.

Jag körde mest med Pentax-objektiv till min Pentax, för jag hade en tele som var Sigma som jag inte tyckte om. Men nu har jag två objektiv från Tamron som jag gillar jättemycket.

Svar: Åh tack för din kommentar, och särskilt roligt är det då du använder Pentax ett märke som jag själv har tyckt mindre om ska jag erkänna, men du Annie är ett lysande exempel på att man inte ens behöver köra på standard Canon/Nikon för att få riktigt fina bilder, för du tar som sagt fantastiska bilder, det måste jag säga, utan att för den delen jämföra dig med nån. Men bara för mitt intresse på olika märken så undrar ju jag om du har upplevt några problem med Pentax och tredjepartsobjektiv, fungerar exempel auto-fokusen, fokusmotorerna till dina objektiv? :)
simonpixel.webblogg.se

Elin

har tyvärr inte använt något annat märke än nikon & canon, men jag gillar canons design bättre :D eftersom alla märken satsar på att leverera samma som de stora märken (antar jag..?) så skulle jag gå på känslan i att hålla kameran, utseendet på menyer osv om jag skulle köpa en (ny) kamera idag som inte va canon.
(inne på min 4:de :D)

Svar: Intressant, håller med till viss del, det jag inte gillar med Nikon är deras hjälp-menyer o special-effekter, men med Canon får man läsa o lära sig allt själv hehe, olika för olika kameror såklart. Sen är det ju oftast så att första köpet håller i sig, d.v.s köper man Canon, Nikon, Pentax som första kamera så håller man sig gärna vid det senare :P Men vissa byter ju då de inser att den andra utrustningen kanske är bättre för de :D
simonpixel.webblogg.se

Tea

Superbra inlägg!!

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

H A N N A ♥

Mycket intressant inlägg!

Själv sparar jag just nu till en Nikon D5200, som jag har läst (och sett) otroligt mycket bra om. Den har även jämförts med Nikon 7100 (?) som är dyrare, men D5200 är enligt mig "bättre".

Svar: Tack så mycket! :) Inte alltid så lätt att hitta ett kamerahus, det finns ju så många att välja på, men D5200 verkar bra. :)
simonpixel.webblogg.se

Annster

Bra skrivet :)

Svar: Tusen tack! :)
simonpixel.webblogg.se

JM

Bra inlägg! Din frågeställning tycker jag borde användas till alla typer av prylar. Jag har precis börjat men med en Canon PowerShot SX510. En annan typ av kamera men har du testat den? Jag gjorde ett inlägg på min blogg, kolla prylobil.blogg.se

Svar: Tack så mycket! Nej det har jag faktiskt inte testat. :)
simonpixel.webblogg.se

fotograferats.blogg.se

Ju bättre fotograf man är, desto sämre utrustning kan man ha och ändå ta bra bilder :) Att uppdatera sin utrustning i takt med att man utvecklas tror jag på, så att man faktiskt kan dra nytta av vad bättre (och oftast dyrare) utrustning kan prestera. Däremot inte sagt att dyrast alltid är bäst!
Jag inte säga att jag har behov till mer utrustning, men jag vill VÄLDIGT gärna vilja ha :) Köper hellre objektiv än skor.. .den du... :D

Svar: Exakt, ja jag köper också hellre objektiv än de mesta faktiskt haha. :)
simonpixel.webblogg.se

Johanna

Håller helt och hållet med dig ang. dyr utrustning.
Absolut kan det hjälpa, men det är ju faktiskt du själv (bakom kameran) som fotar bilden.
Har du känsla för det och ett gediget intresse så kan du faktiskt ta bra bilder med en helt vanlig digitalkamera. :)
Har fotat med en Pentax (när jag gick i gymnasiet), samt en analog av något märke jag inte minns, en mjölkkartong och en Canon. Alla har gett sina egna slags bilder, men de blir alltid intressanta när man vet hur kameran man håller i handen funkar.
Vill man bara lära sig funktionerna så kan man ta en bra bild ändå!
Man ska trivas med kameran i slutändan. :)

Svar: Ja precis, roligt att du har testat så många kameror med. :)
simonpixel.webblogg.se

Anonym

Ps. Kul att uppgradera sig också ifall man vill utvecklas men tycker inte att utrustningen avgör sin kompetens för kunskap :)

Svar: Precis. :)
simonpixel.webblogg.se

Carina

Kloka tankar! Utrustningen gör inte bilderna!

Svar: Tack så mycket! Eller hur.
simonpixel.webblogg.se

FrökenTV, bloggen om tv och film

bra inlägg

Svar: Tack!
simonpixel.webblogg.se

Julia

Jag har lite svårt att förstå hur folk har råd med så dyr utrustning, kameragrejer kostar ju verkligen en del!

Svar: Ja vissa lägger väldigt mycket pengar på det men å andra sidan så finns det ju andra hobbys/intressen som är lika dyra eller dyrare. :)
simonpixel.webblogg.se

J ◇ Y Malou Schubert ♡ Everything starts with nothing

Jag gick också på IT-Media i gymnasiet. Mina lärare rekommenderade Canon och Nikon men allra bäst Canon utan reflektion över deras värdering liksom. Lustigt! Jag kände precis som du då.

Jag har ingen utrustning alls förutom en systemkamera och standard objektivet, men gör det mesta och bästa jag kan av den kamera jag har. Jag är jättenöjd med mina resultat men självklart vill jag gradera mig för jag har ju använt en hel del olika kameror och utrustning. Kul att ha fler möjligheter :)

Håller med dig om det du skriver. Tusen tack för kloka ord och tack för att du lägger ner tid på att dela med dig! ☆

Svar: Tack så mycket! Roligt att höra att fler håller med, och att inlägget uppskattas! :)
simonpixel.webblogg.se

Koffe - fotoblogg

Kloka ord Simon! Vad för kamerautrustning man har är irrelevant så länge man inte använder den på rätt sätt. Sen får man inte glömma att objektiv går före kamerahus.

Apropå sigma, så har de verkligen bytt upp sig. De ligger lika med canon och nikon och sniffar runt Carl Zeiss objektiv. Sigmas nya 50mm f1.4 slår Canons och nikons på fingranra när det kommer till byggkvalité och optisk. Dyrare dock.

Sony har ovkså bytt upp sig tycker jag allt. Hey, många av deras sensorer sitter i nikon, oly, hasselblad m.m. Därför föredrar jag Canon och fuji eftersom de gör sina egna sensorer.


Svar: Tackar, gillas att du håller med. :)
Ja på ett sätt är det irrelevant, men om man är lite tekniknörd som jag så kan jag ändå tycka att det är roligt att snacka utrustning och veta vad andra har använt när de tar bilder, men att klaga allt för ofta på sin utrustning tycker jag där emot är fel. :)

Ja så den läraren som sa att tredjepartsprodukter var skräp, var nog inte så bra lärare och speciellt inte när han hade ämnet media haha. :)
simonpixel.webblogg.se

Koffe - fotoblogg

»Missförstå mig inte jag älskar att prata utrustning! :)


Han levde nog i det förflutna då tredjepartsprodukter från sigma faktiskt var av sämre kvalité. haha nä precis :)

Svar: Nej då jag tänkte inget annat. :)
Måste varit väldigt långt tillbaka men lite konstigt för genomsnittsåldern på lärare på min skola var typ 28 dvs väldigt unga, jag hade t.e.x en historielärare som hade haft min farbror som lärare i det ämnet hehe :)
simonpixel.webblogg.se

Karolina Hagerman

Otroligt intressanta funderingar som är väldigt relevanta med tanke på att i princip 50% av alla man känner äger en systemkamera utan att ens ha provat att fota på M.

En dyrare kamera är ju i de flesta fallen bättre, men det som avgör hur bilderna blir är ju fotografen.

När jag själv skulle uppgradera mig från min Canon 450D var jag helt inställd på att köpa en ordentlig proffskamera, men insåg sen att min budget inte räckte till, så det blev en Canon 700D. Idag känner jag att det helt klart tillfredsställde behovet jag hade i att uppgradera mig och i och med att jag är helt självlärd finns det fortfarande saker jag inte utforskat helt och hållet med min kamera.

Proffskameran får vänta tills denna känns otillräcklig!

Lång kommentar... Men ämnet är intressant och något jag funderat mycket på :P

Svar: Ja eller hur, alldeles för få som testar M-läget. Ja det är ett intressant ämne även om inte så många tar upp det. :)
simonpixel.webblogg.se

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Jag har inte haft några större problem med Pentax, har haft en kamera inne på service en gång och sedan har jag haft en kamera som la av efter några år.

Jag har inte heller upplevt problem med tamron/sigma till Pentax. Visst att autofokusen fungerar snabbare om jag har Pentax-objektiv till kameran men det är inte så att jag blir störd av det och jag tycker inte att det är så jättestor skillnad. Mitt Tamron 70-200/2,8 är helt klart ett av mina favoritobjektiv :) Sigman jag hade tyckte jag kändes plastig men annars så var det inga problem med den heller (förutom att det objektivet inte var så ljusstarkt som jag idag vill ha det) :P

Svar: Det jag menar, Pentax är inte bland de vanligaste men många har det och det är ju helt rätt om man är nöjd med det! :) Det viktigaste är inte vad man äger utan att man är nöjd med det man har, lite det jag vill mena med mitt blogg-inlägg. :)
simonpixel.webblogg.se

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Nä precis, det är ganska ovanligt med Pentax :) Fast jag känner faktiskt en till som har det märket :) Nu är jag van vid märket och trivs jättebra. Har ju fotat med Pentax-systemare sedan 2007 ;) Men byter jag någon gång i framtiden så blir det nog till Nikon. Mest för att utbudet av tillbehör är större om man har Nikon eller Canon. Jo, jag håller verkligen med om att det man trivs med är det man ska värdesätta, bilderna blir ju bäst med en kamera man känner sig hemma med.

ExklusivaMoi

Sånna inlägg är så uppfriskande, det tåls att nämna titt som tätt det här med "för dåliga utrustningar/verktyg)! Bra verktyg gör en hel del men det är DEN som håller i vertyget som gör jobbet, oavsett vad det är...

Jag tänker alltid på den gången då min mentor kom och lyssnade på mitt klagade när jag höll på med att klä upp grädden på en gräddtårta =P...klagade på att paletten sug, HAHAHAHA! Då tog mentorn fram en smörkniv och avslutade den snyggt. Sen konstaterade han "jaaa paletten va riktigt kass" och gav mig en blink...

Sen i våras så har jag bara haft min Iphone tillgängligt (efter många år trogen tjänst samt vänskap med min digitalkamera så fick den sluta sin lins för gått, köpte den 06). och ändå ta snygga och vackra bilder medan man stöter på bilder i bloggar som är rent av kass OCH DÅ har de ändå haft en systemkamera tillförfogan också!!

Man ska aldrig glömma bort grunderna och grundkunskaperna, det är de man utvecklas ifrån! Sen är det smaksak med vilken märke man använder... det man kan och behärskar är det som blir resultatet av det man skapar, svårare är det inte =)

GOD fortsättning på SOMMAREN!

Svar: Härligt att höra att fler håller med mig, rolig mentor du. ^^
Tack detsamma! :)
simonpixel.webblogg.se

fannie karlsson

Håller het och hållet med! Klart är det kul med utrustning men det är inte alltid de som gör att bilderna blir som de blir :)

Läste i kommentarerna att någon nämnde att väldigt många idag äger en systemkamera och många väldigt dyra och avancerade. Men knappt hälften vet ens vad M betyder. Jag fotar BARA manuellt. Min kamera jag har nu (canon 650) har jag haft två år nu tror jag och jag har inte en ena gång fotat med den på auto läge eller något sådant. tycker det är synd att allt för många lägger jätte mycket pengar på en dyr kamera och så säger dem att den suger eller att bilderna blir fula. Konstigt när de inte ens kan med kameran. man kanske ska ta och lära sig fota manuellt för då blir allt en helt annan värld. :)

Svar: Haha ja precis, Auto är det alldeles för många som använder, det är ju inte speciellt svårt att lära sig grunderna i fotografering eller de vanligaste inställningarna på kameran. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar