Tips - Säkerhetskopiering

 
Det är säkert många som har hört det här tipset en eller flera gånger men ändå får jag ofta höra fotobloggare, fotografer etcetera som säger att deras hårddiskar har kraschat och att alla bilder, filmer och program är helt puts väck. Är det något tips som man verkligen ska ta till sig så är det just det här tipset "säkerhetskopiera alla filer".
 
Det tar bara några minuter om dagen/i veckan eller hur ofta man nu gör det och med program kan man även automatisera detta så man behöver inte förlora någon tid alls, varför ska lathet få radera alla ens filer?
 
Får några dagar sedan så frös min dator, vilket bara ha hänt två gånger tidigare på de fyra åren som jag har haft den, så jag startade om den men då kom det upp en massa symboler och den ville inte starta. Jag googlade problemet och alla forum ledde till "hårddiskhaveri", shit det blir några sköna slantar på en ny hårddisk tänkte jag men som tur var fungerade allt som vanligt dagen efter, mycket märkligt.
 
Jag hade säkerhetskopierat allt jag hade på datorn på en extern hårddisk och en annan dator så om min disk verkligen hade gått sönder så hade jag max förlorat några få fotomappar från dagarna innan. Jag vet fortfarande inte vad problemet var, kanske är det så att disken håller på att ge upp så därför köpte jag en dockstation och säkerhetskopierade allt på en disk igen, "man kan aldrig säkerhetskopiera för mycket" så nu känns det rätt så lugnt, dock vill jag ju inte att datorn ska gå sönder men om det händer vet jag iallafall att jag har allt sparat.
 
Tips
* Säkerhetskopiera på flera olika enheter som t.ex. extern hårddisk, en annan dator, vanliga diskar med dockstation.
* Säkerhetskopiera kontinuerligt, gärna dagligen.
* Tills sist, bäst av allt är om man kan ha en back-up på ett annat ställe än hemmet/kontoret. Sparar man allt på olika diskar i samma dator, eller på samma ställe så kan allt vara borta i värsta fall, vid t.ex. brand, översvämning, inbrott eller liknande.
Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar