Rädda bilderna från papperskorgen!

 
Efter en fotosession så är ju nästa steg att granska och välja vilka bilder som ska redigeras och sparas och vilka som ska kastas. Det steget känner nog alla igen men huruvida man tycker det är roligt eller ett jobbigt steg kanske vi tycker olika, ofta i samband med hur mycket/lite tid man har på sig.
 
Efter att har kollat igenom alla bilder så har man nog hittat en del guldkorn och en hel del som ska kastat men i nästan alla fotosessioner så finns det några som är svårare att välja vart de ska. Det kan t.ex. vara bilder som man har missat fokusen lite grann på eller vinkeln var inte 100% som man ville.
 
Dessa bilder tycker jag är svårast, men vad jag brukar göra då är att i första steget "spara dem" och sedan in i Photoshop och försöka se om man kan rädda dem genom lite extra eller en annorlunda redigering, vilket ibland inte går och som man får kasta men ibland kan man få en sådan bild till att gå från 3-star till en 4-star av en 5-rating så att säga.
 
Så var det för bilden som jag har i det här inlägget "originalbilden är bild två", jag velade fram och tillbaka om den skulle kastas eller inte för jag tyckte att jag hade haft ljuskällan i bild alldeles för länge så det var för mycket överexponerat i bilden, men genom att överdriva vitbalansen mot det blåa och ta tillbaka det som var överexponerat så blev det en helt acceptabel bild tillslut.
3
Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Man kan verkligen rädda en bild i photoshop. Vet inte hur din bild såg ut innan, men du har lyckats bra med den iaf :))

Svar: Tack så mycket! Jag funderade på om jag skulle visa originalbilden eller inte, men eftersom du påpekade det nu så kanske det är smart att göra det, så nu har jag uppdaterat inlägget. Bra idé! :)
simonpixel.webblogg.se

Nora Bååth

Shit, photoshop kan verkligen vara räddningen!

Svar: Ja verkligen, ibland iallafall. :)
simonpixel.webblogg.se

Olivia Nilsson

Vilka häftiga foton!

Svar: Tackar! :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar