Fota gamla negativ

 
Det blev inte så bra väder i helgen som jag hade hoppats på så kameraväskan packade jag lite i onödan så att säga men istället fick det bli lite fotande inomhus och en hel del experiment som att test-fota gamla negativ. Jag hittade gamla hundbilder och semesterbilder från Danmark när det var ebb och flod som ni kan se i inlägget.
 
Jag har testa det några gånger tidigare och jag har provat med en massa olika saker som till exempel olika lampor, skärmar, telefoner för att få ett bra ljus och olika glasunderlag men jag har inte kommit på något riktigt bra sätt ännu, bilderna blir inte som jag vill helt enkelt. Genom att testa så många olika saker så har jag kommit fram till att ska man få bra resultat så måste man nog investera i ett bra ljusbord istället.
 
Tidigare har jag alltid tyckt att det har varit för dyrt med ett riktigt ljusbord med alla tillbehören men nu verkar det som att de har gått ner lite i pris så det kanske bli ett nästa köp till kamerautrustningen.
2
Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Kul med analogt :) Jag brukar scanna in mina negativ :)

Svar: Ja visst är det :) Jaså det sägs att det tar lång tid och blir inte så bra kvalité som om man fotar av dem med ljusbord. Men det kanske beror på hur fin scanner man har antagligen. :)
simonpixel.webblogg.se

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Ja det beror väl på scanner. Man måste ju ha en scanner som kan scanna negativ, en vanlig går ju inte.

Svar: Nä det klart, det var en sådan jag menade. :) På Moderskeppet tyckte dem att det var bättre att fota men som sagt beror ju säkert på hur kraftfull scannern är. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar