Blodröd supermåne!

 
Inatt var det ett riktigt coolt fenomen som jag absolut inte kunde missa, nämligen blodröd supermåne! Så egentligen var det ju två fenomen samtidigt, någonting som bara har hänt fem gånger tidigare och senaste gången var för 33 år sedan.
 
Man är ju lite småtrött nu eftersom jag var uppe redan vid 03.30 till ca 05.00 för att kolla på just detta och teleobjektivet fungerade bra som kikare den här gången. Den första bilden är tagen runt fem och den andra runt fyra-tiden och som ni kan se har ljuset skiftat rejält och detta kunde man alltså se live för den ändrade färg så snabbt att man kunde se det.
 
För er som missade det den här gången så är det ingen fara nästa gång kan ni se det ca år 2033! ;)
25
Jennie Lenita

Helt fantastiskt och bilderna är suveräna! Jag missade denna fenomen, aaaah :(

Svar: Tack så mycket Jennie! :)
simonpixel.webblogg.se

Nathalie Isaksson

Så fina dina foto blev, jag fick inte riktigt in fokus på mitt objektiv (autofokus är sönder) men hela grejen med att sitta uppe och se månen förvandlas var så himla härligt i vilket fall som. Ser fram emot nästa tillfälle, haha

Svar: Tack så mycket! När det är så mörkt är det svårare att använda autofokus tycker jag så jag körde på manuellt, men det svåra är att både månen och jorden rör sig väldigt snabbt så har man en slutartid på några sekunder kan det lätt bli lite rörelseoskärpa. Ja visst var det. :)
simonpixel.webblogg.se

ɑ n n i k ɑ

Jätte fina bilder :D Själv är jag allt för morgontrött ;P

Svar: Tack så mycket! Jag med egentligen men vid såna här tillfällen brukar jag orka mig upp för det ville jag inte missa. :)
simonpixel.webblogg.se

AW - Fotograf

Tack snälla! Dina bilder var också jätte fina, good job!

Svar: Tackar! =)
simonpixel.webblogg.se

Angelica Bengtsson

Vilka grymma bilder :)

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

Jenny Nyström

Vilka underbara bilder! =)

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

Sofie

Åh wow!! Amazing!

Svar: Tackar! :)
simonpixel.webblogg.se

Sara - Little miss fix it

WOW!! Själv var jag också uppe en stund med kameran. Utan tele dock och med envist lysande skyltar i stan som störde. Dina bilder är verkligen helt magiska!!

Svar: Ja en plats utan belysning hade ju helt klart varit bäst men det var rätt så fint trots det. Tack så mycket Sara! :)
simonpixel.webblogg.se

Malin Thorell - hobbyfotograf

Åh vilka mäktigt fina bilder!

Svar: Tusen tack Malin! :)
simonpixel.webblogg.se

Moa Murderess

WOW verkligen coola bilder! Själv försökte jag se händelsen från England men hade inte lika mycket tur :/ Önskar att man hade kunnat knäppa lika fina bilder inatt!

Svar: Tack så mycket! :) Jaså var det molnigt? Ja lite synd att det händer så sällan.
simonpixel.webblogg.se

daniela

men wow vilka bilder!!

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

Carina

Vilka underbara bilder du har tagit på månen! Själv har jag inte fått en sådan skärpa i mina bilder på månen... Vad använder du för kamera?


Svar: Tack så mycket! Det är rätt så svårt då både jorden och månen är i rörelse, den gången använde jag min Canon 7D. :)
simonpixel.webblogg.se

Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Så fina bilder! Du fick till väldigt bra skärpa, det tyckte jag var lite svårt :p

Svar: Tack så mycket Johanna! Ja det tyckte jag med var svårt, såg på kamerans live view att månen rörde sig rätt så snabbt med. :)
simonpixel.webblogg.se

Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Sv: Ja, den var väldigt snabb :p Jag använde inte min liveview, kanske borde ha gjort det!

Svar: Jag växlade hela tiden mellan den och sökaren och testade olika saker då jag inte fotograferar månen så ofta, jag har väl gjort det 2-3 ggr tidigare kanske. :)
simonpixel.webblogg.se

Johanna Fåglund - Fotograf & Makeup-artist

Sv: Ja, det var ju rätt smart faktiskt :p Jag är inte heller så van att fota månen. Brukar mest fota nattbilder när månen inte är uppe :p

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Riktigt läckra bilder :D
Tur att det finns på bild när jag själv missade det, orkade inte för jag skulle upp och jobba :P

Svar: Tack så mycket! Fick lägga mig tidigt för att orka gå upp så tidigt och fortsätta hela dagen. :)
simonpixel.webblogg.se

antonstenander

häftigt!! :)

Svar: Åhja! =)
simonpixel.webblogg.se

Xantelasma

Helt underbara bilder av månen. Orkade inte hålla mig uppe.

Svar: Tack!
simonpixel.webblogg.se

Olivia

Så himla fina bilder verkligen!
Det var himla coolt att se, verkligen värt att vara uppe mitt i natten, men några sådana där bilder fick jag inte, snyggt!

Svar: Tack så mycket! Ja visst var det. :)
simonpixel.webblogg.se

SKRIVDIVAN

Nu fattar jag ingenting... jag trodde månen täcktes av moln???

Svar: Nä så gick det inte riktigt till, jorden täckte månen och en del av solens strålar nådde månen så att det blev en blodröd-supermåne. =)
simonpixel.webblogg.se

Celine

Älskar första bilden! Så snygg!

Svar: Tack så mycket! :)
simonpixel.webblogg.se

Linn J

Vilket objektiv? mm?

Svar: Mitt största tele, min primära kamera och stativ. Min utrustning finns listad i menyn -> länkar -> utrustning.
simonpixel.webblogg.se

Alexis Hudec

Sjukt fina bilder

Svar: Tusen tack! :)
simonpixel.webblogg.se

Sofia nilsen

Jag missade alltihop, var världens lataste och tänkte att nästa är ju om 18 år eller ngt det är inte så långt... Eh...

Svar: Hehe ja så kan man ju också tänka. ^^
simonpixel.webblogg.se

Madelene Englund

Så vackert

Svar: Åhja. :)
simonpixel.webblogg.se

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar