Den svenska motsvarigheten till Borneo!

Förra helgen så åkte jag med familjen till Forsakar, ett naturreservat som ligger i Skåne. De skulle tävla agility där och då passade jag på att ta en tre dagars fotoäventyr. Jag har varit där en gång tidigare för två år sedan och jag kan bara säga att det är lika häftigt nu som då, ett fantastiskt ställe med andra ord.
 
Längst in i ravinens botten finns det ett högt vattenfall på ca 11 meter och vad jag har förstått så ska det vara ett av Skånes högsta, lite skillnad på de små vattendragen som jag är van vid att fota här hemma. En sak som är lite coolt med är att Carl von Linné också har varit där år 1749 under sin Skåneresa.
 
Det första man märker när man går in i ravinen längst stigen är det att man lätt kan drabbas av svindel, för när man tittar upp på branterna och går på de smala stigarna där inne så blir det lite som att kolla i ett fisheye-objektiv, ibland fick man stanna upp och titta ner på marken för att stabilisera ögonen lite grann.
 
De har byggt upp en plattform ett tiotal meter upp i luften för att man ska kunna se vattenfallet ovanifrån och anledningen till att de har gjort detta är för att träden är angripna av röta och då kan de falla utan förvarning. De varnar därför besökarna att gå på stigen i ravinens botten.
 
Jag spenderade ca 15 timmar effektiv tid åt att fotografera i naturreservatet men det var inte helt lätt eftersom det är ett reservat så tar det inte bort träd som har fallit och då blir det rätt så mycket grenar i vägen när man tar sina bilder men å andra sidan så blir det ju naturliga bilder.
 
Det blev runt 1200 bilder som jag just nu i denna stund fortfarande sitter och går igenom och redigera, detta är bara några av dem så det kommer att komma fler inlägg i framtiden från den här fantastiska platsen. Jag kommer garanterat att åka dit fler gånger, kanske andra årstider med för det skulle vara väldigt intressant att se hur det ser ut där då.
2
Emilia

Väldigt vackra bilder!

Svar: Tack så mycket Emilia! :)
Kontakt: [email protected]

Kameratrollet

Nu får du mig att vilja åka dit.

Svar: Vad kul! Det borde du verkligen göra. :)
Kontakt: [email protected]

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar