Nytt objektiv

 
Jag har letat rätt så länge nu efter ett gammalt vintage vidvinkel-objektiv och till sist så hittade jag ett på en auktionssajt som var väldigt billigt, Expert 28mm f/2.8 heter det och med tanke på priset så visste jag att kvalitén på glaset inte skulle var så bra men det kommer nog duga till det jag ska använda den till.
 
Varför vill man då ha ett så gammalt objektiv? Jo för jag vill testa reverse-fotografering, det vill säga att man använder några makrotuber och sedan vänder man objektivet bakåfram, genom att göra detta så får man 5x förstoring och man kommer ännu nämre sitt motiv.
 
Med mitt vanliga makro så kan jag fota t.e.x en fluga men med den här tekniken så kan man fota ögat på en fluga. Så när det blir tillfälle så ska det bli väldigt roligt att testa, det är säkert väldigt svårt för man kommer ju såpass nära sitt motiv, sen så behöver man mycket ljus i form av blixt och andra lampor, för man ser ingenting i sökaren utan det.
1
Christer Nilsson

Kul teknik! När jag började plåta på sextiotalet provade jag att fotografera mina akvariefiskar genom att hålla normaloptiken bakvänd mot kamerahuset. Det gick, men det blev ju inte direkt lysande ;-)

Inte illa med 5x förstoring! Stor förstoring ger ju minimalt skärpedjup, en riktig utmaning! Tänker du stacka också?

Svar: Så kan man ju också göra hehe, ja precis som du säger så blir det svårt med skärpedjupet så det blir nog att testa med stacking :)
Kontakt: [email protected]

Fotobloggar Bildbloggar Fotobloggar Reggad på Commo.se Blogvertiser Blogglista.se Fotobloggar bloggar bloggar